Under söndagseftermiddagen står Falkenbergs FF inför en viktig uppgift: match hemma mot bottenkonkurrenten AIK. FFF har enbart tre poäng i tankarna.

Imorgon gästar AIK Falcon Alkoholfri Arena i en match som är viktig i kampen kring strecket. FFF är revanschsuget då laget tappade segern mot AIK på Friends Arena i 91:a minuten och har förlorat de två senaste matcherna, mot MFF och Elfsborg.
– Det blir en intressant match för oss. Vi gjorde en bra match borta mot AIK där vi var nära att ta tre poäng. Nu känner vi att det är dags att ta tre poäng, säger Hasse Eklund.
FFF:s huvudtränare har bra koll på AIK som lag.
– De har bytt tränare (från Rikard Norling till Bartosz Grzelak) och har inte fått någon vidare effekt på det än så länge. Vi hoppas att det håller i sig lite till. För varje träning de får tillsammans och match de spelar kommer de att bli bättre. De har många bra spelare med individuell skicklighet och behöver lite tid till att sätta ihop det. Vi hoppas att det tar lite längre tid än till denna match, säger Hasse Eklund.

Han väntar sig en gedigen insats av sina spelare.
– Först och främst gäller det att börja med vårt eget spel och hitta bra rörelse och ha en offensivlusta. Jag hoppas att vi kan tajta till defensiven lite och vara noggranna där. Då har vi alla möjligheter i världen att ta tre poäng, säger FFF-tränaren.
Vad talar då för FFF mer än hemmaplan?
– Vi jobbar väldigt hårt och motståndarna som möter oss vet att de får det jobbigt och att det blir mycket kamp. Vi ger aldrig upp och krigar in i det sista. Nu tycker jag att det är dags att hemmaplan blir hemmaplan och att vi vinner den här matchen, säger Hasse Eklund.

Under gårdagen blev Gustaf Nilsson klar för en återkomst i klubben. Han går in i truppen direkt.
– Kul att Gustaf kommer och förstärker vår trupp. I Gustaf får vi en stark spelare på fasta situationer, men framförallt är det hans rörlighet som forward som jag är ute efter. Han kan spela felvänd men går gärna i djupled och tar löp för att komma till avslut i motståndarens box vilket är något som vi behöver förbättra framöver, säger coachen.

Tillbaka är även tidigare avstängda försvararna Sander van Looy och Tobias Karlsson samt mittfältaren Christoffer Carlsson, som inte medverkade mot Elfsborg på grund av skadeproblem. Nsima Peter och Lorik Ademi missar även denna match. Mahmut Özen, Tim Erlandsson och Kwame Kizito är borta sedan tidigare.

FFF:s trupp består av följande manskap:
1. Johan Brattberg (mv)
2. Gabriel Johansson
4. Calle Johansson
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
10. Kalle Söderström
11. John Chibuike
12. Christoffer Carlsson
13. Marcus Mathisen
14. Matthew Garbett
16. Viktor Noring (mv)
17. Edi Sylisufaj
18. Jacob Ericsson
20. Sander van Looy
22. John Björkengren
25. Tobias Englund
28. Melker Nilsson
29. Gustaf Nilsson
33. Tibor Brink Joza (K)

Matchen inleds klockan 14.30 på Falcon Alkoholfri Arena under söndagen. Nedan finns tv-intervjuer med Anton Wede och Hasse Eklund.