Det blev en storförlust borta mot allsvenska BK Häcken i Svenska cupen. Hisingslaget vann till slut med 5-0 och visade att de spelar i en högre division.

FFF, som mönstrade en rekordung backlinje, började relativt piggt och hade en jättechans efter åtta minuter. En helt fri Robin Hofsö lyckades dessvärre inte förvalta sitt friläge. Istället tog hemmalaget ledningen tre minuter senare, då Even Hovland skarvade in en hörna. Melker Nilsson hade sedan en stor möjlighet, men fick inte avslutet på mål. Istället gjorde BK Häcken 2-0 efter 25 minuter sedan FFF gått bort sig på högersidan och Oscar Uddenäs effektivt bröstat in bollen. FFF hade flera stora möjligheter att reducera i samma anfall, men trippelchansen slutade istället med att BK Häcken kontrade och till slut kunde Bénie Traore pricka in 3-0. Innan halvleken var över hade Gustav Berggren runnit igenom och retfullt enkelt skjutit in 4-0. FFF:s försvarsspel lämnade en hel del att önska vid baklängesmålen.

FFF tvingades till ett byte i paus. Tim Stålheden, som fått en smäll mot huvudet och var groggy, utgick och ersattes av Tobias Karlsson. Linus Dahl tog då över kaptensbindeln. I 63:e minuten gjorde FFF ett dubbelbyte. Elliot Hintsa och Christoffer Carlsson bytte av Godwin Aguda och Lucas Sibelius. BK Häcken fortsatte att trumma på och FFF kämpade och slet för att freda sitt mål. Tim Erlandsson stod för ett flertal vassa ingripanden. Men med tio minuter kunde den storspelande målvakten inte stå emot. Johan Hammar vräkte in 5-0 med en projekt från distans. Efter målet bytte Gulvitt in Umar Bala Muhammad och Oskar Christiansson. Melker Nilsson och Larsson hade då spelat färdigt. 5-0 blev också slutresultatet och FFF är därmed utslaget ur cupspelet.

Christoffer Andersson summerar insatsen.
– Rätt långt in i första halvlek tycker jag att det såg rätt okej ut. Vi skapade en del chanser, lite som i andra halvlek mot Hammarby. Sen var vi så oskarpa och de fick göra mål på sina chanser. Vi hade rätt mycket och fick möjlighet att vara med i matchen. Vi var oskarpa och gjorde för många juniormisstag. Jag tycker inte att 4-0 speglade halvleken. Vi skulle kanske gjort två mål. Självklart mötte vi en bra motståndare som gjorde det svårt för oss, men samtidigt gjorde vi många grejer som vi inte hade behövt bjuda på. Det är klart att vår spelartrupp skiljer sig mot Häckens, men när vi såg strukturerade ut och gjorde det vi pratat om korrekt så fick vi bollvinster och skapade lägen. Vi behöver ta bort felen som dyker upp lite för ofta, säger huvudtränaren och fortsätter:
– Tim gjorde flera fina räddningar och de kunde gjort fler mål. Så är det när det står 4-0 och vi försöker vidare. Jag vill inte att vi ska lägga oss platta, men då kom det några chanser för mycket. Hade vi varit på hugget ordentligt i de skarpa lägena i första halvek tror jag att matchen hade kunnat leva bra mycket längre än vad den gjorde. Det är klart att detta är läropengar för de unga spelarna. Det är viktiga matcher för dem i deras utveckling. De fick svåra beslut att fatta. Man setts väldigt mycket på prov i de här matcherna. Detta är verkligen lärorika matcher. Vi visste att det skulle bli tufft.

Tycker du att det var någon spelare som stack ut på ett positivt sätt?
– Linus Dahl gjorde det bra i mångt och mycket. Tim Stålheden gjorde kloka grejer i första halvlek. Vi gjorde lite juniormisstag till höger och vänster, men vi vek inte ner oss. Högersidan med Linus och ”Wille” fungerar bättre och bättre för varje match som går. De börjar hitta positionerna och jag tycker ändå att det kändes helt okej.
Ytterhogdal hemma i cupepilogen nästa söndag ser han som en bra match för laget att göra spelmässiga framsteg i.
– Vi behöver utvecklas för varje match som går. Vi tar det vecka för vecka för att vara färdiga till serien börjar. Det är klart att det inte är kul att förlora med 5-0, men det viktiga är att vi lär oss det vi vill göra. När vi spricker upp för mycket i vissa perioder ser det inte jättekul ut. Vi tappade struktur under perioder i denna match, det måste vi prata om. Det var lite som i andra halvlek mot Gais. Då såg vi stökiga ut. Där måste vi vara bättre, säger ”Chrisse”.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Gabriel Johansson, Tim Stålheden (K), Melker Larsson – Lucas Sibelius, Linus Dahl – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Melker Nilsson – Robin Hofsö
Avbytare: Nadeem Omar, Tobias Karlsson, Christoffer Carlsson, Elliot Hintsa, Umar Bala Muhammed, Oskar Christiansson, Carl Martinsson.

Foto: Lollo Skagerfält