Laholms FK
Under torsdagskvällen mötte Falkenbergs FF IFK Göteborg på Gamla Ullevi i Göteborg. När FFF inte förmådde förvalta målchanserna gick Blåvitt upp i en 2-0-ledning. Men FFF kom tillbaka, Edi Sylisufaj reducerade snyggt och i 95:e minuten (!) kvitterade Calle Johansson. FFF visade fin moral och grejade en poäng.

IFK Göteborg hade mest boll inledningsvis och i nionde minuten tog hemmalaget ledningen. Giorgi Kharaishvili blev frispelad av Patrik Karlsson Lagemyr. Viktor Noring räddade det första friläget, men var helt chanslös på returen. I 13:e minuten var IFK:s rutinerade mittback Mattias Bjärsmyr farligt nära att nicka in 2-0 till hemmalaget. Nio minuter senare fick FFF ett superläge att kvittera. Efter att FFF kombinerat sig fram fint gick bollen till Tobias Englund, till vänster i straffområdet. Smålänningen drog till direkt men fick se sitt skott jätteräddas av Giannis Anestis.

I 27:e minuten fick Edi Sylisufaj ett bra nickläge i boxen, men fick inte nicken på mål. Strax därefter ville FFF haft straff för en armbåge på Edi Sylisufaj, men fick inget gehör hos Bojan Pandzic. I 44:e minuten gjorde Viktor Noring en riktig monsterräddning på ett närskott från Sargon Abraham. IFK:s spelare och ledare kunde inte tro sina ögon när Noring räddade skottet till hörna. Blåvitt ledde med 1-0 i paus. FFF saknade inte lägen, men fick inte till det hundraprocentigt i avslutningarna.

FFF fick ett fint frisparksläge precis utanför straffområdet en minut in i andra halvlek. Anton Wede drog dock frisparken en bra bit över ribban. Tre minuter senare fick Edi Sylisufaj ett drömläge att kvittera. Tobias Englund stod för ett perfekt inspel och anfallaren skulle bara sätta till foten, men sköt utanför. I 53:e minuten gjorde Blåvitt istället 2-0 sedan FFF gett bort bollen på egen planhalva och gett IFK öppen gata. Hosam Aeish slog in bollen i tomt mål. Fyra minuter senare hade Blåvitts Sargon Abraham en nick som touchade ribban.

I 65:e minuten hade John Chibuike ett distansskott som smet utanför bortre stolpen. Med 20 minuter kvar gjorde FFF ett trippelbyte. Kalle Söderström, Jacob Ericsson och Lorik Ademi byttes in. Anton Wede, Tobias Englund och Christoffer Carlsson lämnade planen. Calle Johansson fick en rejäl smäll mot huvudet, men kunde komma tillbaka i spel. I 73:e minuten reducerade FFF och skapade nerv i matchen. Edi Sylisufaj fick iväg ett klockrent volleyskott efter en hörna som boxats undan av Anestis. Den grekiske målvakten hade inte en chans att rädda den träffen.

Med 13 minuter kvar av ordinarie tid kom Matthew Garbett, som fixade 2-0-målet mot HIF, in istället för målskytten Edi Sylisufaj. I 81:a minuten fick Hosam Aeish mer eller mindre öppet mål, men sköt över ribban. Sex minuter senare fick Sargon Abraham ett nytt bra läge, men missade återigen. FFF forcerade i slutminuterna och fick ett otroligt bra läge i 89:e minuten. Marcus Mathisens skott framför mål touchade dock en motståndare och gick till hörna.

I 95:e minuten (!) kom till slut FFF:s kvittering. Calle Johansson forcerade in bollen på ren och skär vilja och 2-2 var ett faktum. Det blev också slutresultatet. FFF fick till slut med sig en värdefull poäng från Göteborg. Och precis som i förra årets hemmamatch mot Blåvitt var det Calle Johansson som räddade poäng med ett sent mål.

– Vi kämpade till domaren blåste och jag tycker att vi visade bra moral. Jag är fortfarande lite tagen av hur matchen slutade, säger FFF:s huvudtränare Hasse Eklund.