Klockan 16.00 imorgon spelas en mycket viktig match i Södermanland. FFF gästar AFC Eskilstuna och tänker göra allt som står i deras makt för att knipa tre poäng.

FFF var som bekant nära poäng senast mot MFF.
– Jag är väldigt nöjd med hur vi genomförde matchen mot Malmö FF. Vi fick några mentala motgångar i matchen men gav inte upp utan kom tillbaka starkt och hade en bra kvitteringschans i slutet. Den karaktären vi visade upp ska vi ta med oss in i nästa svåra bortamatch mot AFC, säger Hasse Eklund.
Förra året besegrade FFF Eskilstuna-laget hemma men förlorade knappt borta.
– Vi vet om att det alltid är jämna och täta matcher mellan oss och det kommer att vara små marginaler som avgör. Med tanke på våra tabellplaceringar tror jag att båda lagen satsar hårt på en trea för att få rejäl kontakt med lagen ovanför, säger huvudtränaren.

Han känner att FFF är i bra form trots de uteblivna poängen.
– Det ska vi försöka utnyttja med ett rappt och snabbt passningsspel. Om vi lyckas med att få passningstempot och hårdheten i passningsspelet har vi stora möjligheter att såra AFC:s defensiv. Vi har under de inledande omgångarna varit duktiga på att göra mål och detta på många olika sätt. Med det sagt gäller det att vår defensiv är solid och stark så att vi kan ägna oss åt mer anfallsspel än försvarsspel. AFC är duktiga på sin hemmaplan så det blir ett bra test för oss, om vi lyckas med att vara organiserade och kompakta i försvarsspelet i matchens alla 90 minuter, säger Hasse Eklund.

Christoffer Carlsson och Kirill Pogrebnyak är sjuka och Marcus Mathisen är avstängd.
– Med tanke på att ”Stoffe” och Mathisen är borta ur startelvan får jag fundera lite på hur jag vill formera laget. Vi har ju möjlighet att förändra lite taktiskt med tanke på AFC:s spelstil och att nya spelare ska in i startelvan, säger Hasse Eklund.

Truppen:
Johan Brattberg, Hampus Nilsson, Ludvig Johansson, Hampus Svensson, Carl Johansson, Johan Lassagård, Tobias Karlsson, Nsima Peter, Kalle Söderström, Robin Östlind, Per Karlsson, Edi Sylisufaj, Jacob Ericsson, John Chibuike, John Björkengren, Anton Wede, Tobias Englund, Tibor Brink Joza (K).

Foto: Glenn T. Unger