Imorgon eftermiddag smäller det! Den allsvenska premiären är äntligen här och Örebro SK, som har 50 allsvenska säsonger i bagaget, står för motståndet.

Vi är många som minns 2-0-segern mot ÖSK på hemmaplan 2015 då Johannes Vall säkrade segern med ett läckert chippmål på övertid. Knappt fyra år senare är det dags för en ny drabbning i Falkenberg. Denna gång på Falcon Alkoholfri Arena.
– Det känns kul att det kör i gång. Det har varit lång förberedelse. Och allsvenskan har varit det största fokusen för oss. Vi har sett bra ut den sista tiden, säger huvudtränare Hasse Eklund.
Han har bra koll på laget från Närke som slutade nia ifjol.
– Det är ett hårt arbetande lag som tycker om att ha mycket passningsspel. De spelar 5-4-1 i försvarsspel och 3-4-3 i anfallsspel. De är väldigt passningsorienterade och har några individuellt starka profiler i laget, säger Hasse Eklund.

Han vet vad han väntar sig av sina mannar.
– Jag förväntar mig att vi går ut och kämpar och krigar och ger Örebro en match. Det blir en värdemätare; att se om vi kan mäta oss med ett stabilt allsvenskt lag. Vi ska vara redo på söndag och i de andra 29 omgångarna, säger han.
Han önskar sig såklart en bra start på den allsvenska comebacken.
– Det är viktigt för alla lag att få poäng i början och kanske ännu viktigare för en nykomling. Poäng i början är bra och framförallt på hemmaplan. Vi ska försöka ta många poäng på hemmaplan. Vi är starka på gräs och har fått bra träning på det, säger han.

Dominic Chatto, Mergim Laci och Mahmut Özen är inte redo för spel ännu. Nsima Peter har en lättare skada och spelar inte. I övrigt ser det bra ut i truppen, där det finns gott om konkurrens. John Chibuike och Kirill Pogrebnyak är uttagna i truppen. FFF hoppas att deras arbetstillstånd ska hinna bli klara innan matchstart.
– Nsima har en ”lower body injury”. Vi hoppas att Kirill och John blir spelklara men har 19 spelare i truppen ifall vi inte skulle lyckas till denna match, informerar coachen.
Om han har startelvan klar för sig?
– Startelvan är klar till mångt och mycket. Det är någon position som vi funderar på. Vi får se om det blir något taktiskt drag eller inte, säger han med ett leende.

Matchen inleds klockan 15.00. Har du inte löst biljett så är det hög tid att göra det! Passa också gärna på att se FFF-TV-klippet inför matchen som ni hittar om ni klickar på FFF-TV-symbolen uppe till höger.
– Jag hoppas att publiken kommer och stöttar oss och att de tar på sig något gult, säger Hasse Eklund.

Truppen:
Johan Brattberg, Hampus Nilsson, Carl Johansson, Johan Lassagård, Tobias Karlsson, Kalle Söderström, Robin Östlind, Christoffer Carlsson, Marcus Mathisen, Per Karlsson, Kirill Pogrebnyak, Edi Sylisufaj, Jacob Ericsson, John Chibuike, John Björkengren, Anton Wede, Tobias Englund, Tibor Brink Joza (K), Passi Prudence.