Falkenbergs FF fick en helt perfekt start på allsvenskan 2019! Laget vid havet höll nollan och vann med 1-0 mot fjolårets stabila allsvenska lag Örebro SK. John Björkengren blev stor matchhjälte med sitt nickmål.

FFF gjorde en fin första halvlek och kunde mycket väl ha lett redan i paus. Gulvitt var framme och nosade vid Oscar Janssons mål vid flera tillfällen utan att få in bollen. FFF kunde också ha fått en straff för hands, men domarteamet valde att fria. Första halvlek blev mållös men FFF var det spelförande laget och var närmast ett mål.

13 minuter in i andra halvlek kom FFF:s ledningsmål. Tobias Englund lyrade in bollen och John Björkengren nådde högst och nickade in bollen. Jublet bland de drygt 3000 åskådarna var öronbedövande. FFF var sedan nära att göra 2-0. Mittbacken Carl Johanssons nick tog dessvärre i ribban.

FFF spelade ett väldigt bra försvarsspel och släppte till väldigt få målchanser. Hampus Nilsson gjorde en benparad på ett inspel och en räddning på ett skott utifrån. Annars hade han en lugn dag på jobbet. ÖSK fick ett friläge inne i boxen men då knäades bollen i ribban.

FFF spelade bra fotboll, visade fin moral, kämpade ner Örebro, fredade sitt mål och vann fullt rättvist. FFF kunde knappast ha önskat sig en bättre start på den allsvenska comebacken!
– Tre poäng direkt var en önskan och drömmen blev sann, säger Hasse Eklund glatt.

Så startade FFF:
Hampus Nilsson – Tibor Brink Joza (K), Tobias Karlsson, Carl Johansson, Jacob Ericsson – Kalle Söderström, John Björkengren, Marcus Mathisen, Tobias Englund – Christoffer Carlsson – Kirill Pogrebnyak
Inhoppare: Anton Wede och Per Karlsson

Foto: Robert Boman & Glenn T. Unger