Laholms FK
Falkenbergs FF är inne i en fin period och imorgon väntar tabellelvan BK Olympic i Malmö.

– Det är en match som vi ser fram emot efter en period med poäng. Vi har varit framgångsrika borta på sistone. Vi är laddade och vi möter ett lag som i sina bästa stunder är frejdiga. De har många unga spelare som vill utmana, dribbla och driva boll över stora ytor men det kanske inte är ett samspelt lag fullt ut. Där hoppas vi att vi är mer homogena och disciplinerade och vår kontroll ska kunna vinna matchen, säger Christoffer Andersson.
BK Olympic har en ganska ny trupp jämfört med förra årets möten med FFF som båda slutade oavgjort.
– De har bytt ut hela laget i stort sett. Det är några få som är kvar, som Henrik Norrby. De har MFF-lånet Samuel Burakovsky som har varit utanför på grund av skada men nu kanske är tillbaka och en högerback som är frejdig offensivt, så det finns en del spelare att titta lite extra på. Det är ett ungt lag som pendlar upp och ner i prestationerna.

FFF är mycket laddat inför uppgiften.
– Vi har förberett grabbarna på ungefär samma sätt som vi brukar göra och lagt stort fokus på det vi vill göra. Det gör vi varje vecka. Vi slipade lite på de defensiva positionerna inför matchen mot ÅFF. Det är viktigt i denna match att vi gör grundjobbet i vår formation och i vårt press-spel. Vi ska se till att vinna boll när de försöker bygga anfall. Det är ett lag som anfaller med ganska mycket folk. Kan vi då nypa bollen vid tillfällen finns det lägen till bra situationer därifrån. Vi vill självklart vara spelförande och utifrån den typen av fotboll skapa chanser. Vi vill ha en variation med centrala spel, utanför, bakom, lite som vi alltid jobbar. Det är viktigt att identifiera i den här matchen, säger huvudtränaren.
FFF är inne i en bra trend och är stärkta av den senaste tidens resultat.
– Absolut och jag tycker att vi har ännu mer att ge. Jag vill att laget ska vara jämnare över längre perioder, både i matcherna och från match till match. Jag vill att alla ska hålla en hög nivå. Det finns många spelare som gör det och över tid håller väldigt hög nivå. Sedan finns det flera som kanske pendlar upp och ner lite mer. Där vill vi bli jämnare och att fler spelare ska ta ansvar. Det finns många spelare som är 20, 21 och 22 år och behöver växa in i ett ansvarstagande. Det är viktigt att vi jobbar med det varje vecka, säger ”Chrisse”.

Elliot Hintsa är knäskadad och Gustav Lillienberg och Edvin Christiansson är borta sedan tidigare. Oskar Christiansson var tillbaka i full träning idag, men är inte med imorgon.

Dessa 19 spelare är uttagna i matchtruppen:
1 Tim Erlandsson
2 Gabriel Johansson
4 Tim Stålheden
5 Adam Eriksson
7 Sewen Emilov
8 Tobias Helldén
9 Oliver Hintsa
10 Leonardo Farah Shahin
11 Wilhelm Ärlig
12 Christoffer Carlsson
14 Remo Gotfredsen Grgic
15 Rasmus Fridolf
16 Anton Andersson
17 Lucas Sibelius
18 Linus Borgström
28 Melker Nilsson
30 Godwin Aguda
33 Melker Larsson
Melwin Kocanovic

Lördagsmatchen börjar klockan 16.00. Ta er gärna till Lindängens IP och stötta laget!