Kristianstad FC
Imorgon eftermiddag ställs Falkenbergs FF mot Varbergs BoIS på Kristineslätt. Och hela truppen är skadefri!

– Alla är friska och på banan. Alla utom Kwame Kizito, som vi kommer slussa in successivt, är uttagna i truppen. Kan man träna tufft och hårt och ändå ha alla tillgängliga har man lyckats bra med belastningen. Men vi kan accelerera träningen ännu, säger Christoffer Andersson.

Motståndet blir naturligtvis tufft, då det nu skiljer två divisioner mellan lagen.
– Jag har följt Varberg länge och vet vilka kvalitéer de har. De har en bred och jämn trupp och många som kan gå in och leverera. Det blir en tuff utmaning.
Vad vill han då få för svar av truppen?
– Nu har vi spelat två matcher och det har varit olika ingredienser i de matcherna. Vi har jobbat mer med offensiva bitar nu, till skillnad från under de första två veckorna då det var mer inriktning på defensiven. Jag hoppas få se några goa aktioner offensivt och att vi kan skapa målchanser på ett bra sätt mot ett lag som Varberg, säger huvudtränaren.
Han förklarar att det handlar om att ta det steg för steg.
– Spelarna ska förstå hur jag vill ha det och de ska lära sig, så att vad de ska göra sitter i ryggmärgen. Ser jag bara att vi utvecklas varje vecka och tar steg i processen fram tills seriestart så är jag ganska nöjd. Jag ser hela tiden vad vi behöver träna på.

Han tog med sig både positiva och negativa saker från oavgjorda träningsmatchen mot Tvååkers IF senast.
– Vi gjorde en bättre avslutning på matchen. Vi låg under men fick göra vårt första mål, även om vi inte gjorde en bra insats. Det var lite trubbigt på håll och kanter. Man ska bli vän med bollen, se hur vi vill spela och tajma så det stämmer med övriga. Där har vi en resa framför oss, säger ”Chrisse”.
De lägger mycket tid på att bygga relationer på och utanför planen.
– Alla har fått nya platser i omklädningsrummet denna vecka. Då kanske man pratar mer med någon annan än vad man gjorde förra månaden. Det blev lite som bingo, där spelarna fick dra lotter och platserna var numrerade. Vi ska nog göra något sådant nästa månad med, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Vi har viktig tid i omklädningsrummet. Vi har inte så många tillfällen att träffas över frukostar och middagar, så vi måste utnyttja tiden i omklädningsrummet. Då är det viktigt att lära känna alla.

Han är glad över att FFF har kontrakterat Kwame Kizito på nytt.
– Det är en spelare jag sen tidigare vet har bra kvalitéer. Jag såg honom i Häcken vid några tillfällen. Han såg spännande ut då. När jag var assisterande tränare i HIF mötte vi Häcken med U21 och fick dunderpisk i Göteborg. Han gjorde väl tre mål då. Han har kvalitéer. Nu gäller det att han hittar sin status och bygger långsamt då han ligger efter i träning. Vi ska slussa in honom allt eftersom i samråd med medicinska teamet, säger Gulvitts huvudtränare.

Truppen (med några justerade tröjnummer utifrån vilka som används just nu):
1. Nadeem Omar
33. Melker Larsson
34. Oskar Christiansson
35. Godwin Aguda

Matchen startar klockan 14.15 på Kristineslätt. Matchen sänds också via HN.