Imorgon eftermiddag händer något unikt. Då ställs Falkenbergs FF mot Tvååkers IF i en tävlingsmatch. Svenska cupen drar i gång och FFF åker till Tvååker med siktet inställt på seger.

Hasse Eklund ser fram emot årets första tävlingsmatch.
– Det ska bli kul att gå in i en mer tävlingsinriktad fas av försäsongen. Jag tycker att det ska bli härligt med ett derby mot Tvååkers IF och matchen kommer att vara inspirerande för mina spelare. Vi har under veckan lättat lite på träningen, så jag förväntar mig en högre energinivå än vi har haft tidigare. Vi jobbar vidare med vår ambition om att bli mer spelande som lag och cupen kommer bli ett test om vi lyckas, säger huvudtränaren.

Svenska cupen är betydelsefull för Falkenbergs FF och de två derbymatcherna sätter extra krydda på gruppen, som utöver FFF, HBK och TIF också innehåller IFK Norrköping.
– Vi vill vinna alla matcher vi ställer upp i. Den är viktig ur aspekten att vi får försöka överföra träning till match i skarpt läge. Vi har hamnat i en intressant grupp med två derbyn och två lag som gärna vill sätta oss på plats. Själva vill vi gärna möta IFK Norrköping i en gruppfinal i sista matchen, så det gäller att vi är på hugget från början i cupens gruppspel, säger han.

I Tvååkers IF återfinns numera FFF-legendaren Per Karlsson, som gjorde 123 seriematcher för Gulvitt mellan 2013 och 2019.
– Det är alltid kul att möta gamla spelare i andra lag och Per har ju gjort stora avtryck i FFF under sina sju år som gul spelare. Nu vill vi gärna vinna matchen, så vi får vara kamratliga innan och efter match, säger Hasse Eklund.

Mahmut Özen rehabiliterar sin korsbandsskada och Kwame Kizito och Matthew Garbett är inte spelklara ännu, men FFF hoppas att duon snart kommer att få tillstånd att spela. Lorik Ademi har en lättare knäskada och kommer inte heller till spel. Tobias Karlsson var hängig och tränade inte idag, men FFF hoppas att han är i spelbart skick imorgon.
– Vi har haft lite sjukdomar under veckans gång och jag tar därför ut en 19-mannatrupp; ifall vi får någon reaktion på sjukdomsdrabbade spelare, säger coachen.

Hur resonerar du när du tar ut startelvan?
– Vi vill gärna vinna matchen och tar ut det lag som vi tror kan lyckas med uppgiften. Jag tycker att många har varit bra på träningarna och det är ibland små marginaler som avgör vem som spelar. Ibland är det spelarens formkurva som avgör, men ibland är det också vem som vi tror rent taktiskt passar bäst mot ett visst motstånd, säger Eklund.

FFF åker till Tvååker med följande manskap:
Tim Erlandsson, Johan Brattberg, Gabriel Johansson, Carl Johansson, Anton Wede, Tobias Karlsson, Nsima Peter, Kalle Söderström, John Chibuike, Christoffer Carlsson, Marcus Mathisen, Rasmus Fridolf, Edi Sylisufaj, Jacob Ericsson, Sander van Looy, John Björkengren, Tobias Englund, Melker Nilsson, Tibor Brink Joza (K).

Matchen kickas i gång klockan 14.30 imorgon. Se nu till att ta er till Övrevi och stötta killarna!

Foto: Lollo Skagerfält