Getinge IF
Falkenbergssonen Christoffer Carlsson förväntas göra sin 300:e match i Falkenbergs FF:s A-lag i lördagskvällens hemmamatch mot Elfsborg. FFF är på jakt efter sin andra seger för säsongen.

Under uppehållet har FFF jobbat hårt för att bli bättre i de båda straffområdena. Gulvitt har inte spelat en tävlingsmatch på snart en månad. Därför tycker Hasse Eklund och spelarna att det är skönt att allsvenskan drar i gång igen.
– Det hade varit väldigt bra att börja med tre poäng och bra publikstöd på hemmaplan. Vi brukar vara starka hemma, säger huvudtränaren.

FFF har inte slagit tabellåttan Elfsborg, som har Stefan Ishizaki, Simon Strand och Gustav Henriksson avstängda, i seriesammanhang sedan 1995. Det är därmed dags att göra det igen. Hasse Eklund vet vad FFF-spelarna måste göra för att lyckas vinna.
– Det är två lag som kan varandra bra och vill ha en bra start på höstsäsongen. Jag hoppas att vi kan göra en bra insats, vara vassa och effektiva offensivt och peta in bollen, vilket vi har haft lite problem med tidigare, när vi får chansen. Det är små detaljer som avgör, säger han.

Om Christoffer Carlsson får speltid gör han match nummer 300 i den gulvita tröjan. Bortsett från säsongen i Hammarby 2013 har han varit FFF trogen sedan 2010. Han har bland annat varit med och upplevt ett avancemang till allsvenskan och har medverkat i alla våra fyra säsonger i högsta divisionen.
– Det är roligt. Jag visste faktiskt inte att det hade blivit så många matcher, säger ”Stoffe”.

Läget i laget då? Jo, det har hänt både positiva och negativa saker den senaste tiden. Mittfältaren Marcus Mathisen är nyopererad och väntas bli borta från spel i cirka tio veckor och Carl Johansson har haft problem med en stukad fot men är uttagen i truppen. På plussidan är lagkaptenen Tibor Brink Joza och anfallaren Kirill Pogrebnyak fit for fight igen och tillbaka i matchtruppen. Det är också Mahmut Özen, som bara har sett bättre och bättre ut sedan han blev kvitt sin långvariga knäskada.

Hasse Eklund har tagit ut följande manskap:
Hampus Nilsson, Johan Brattberg, Carl Johansson, Johan Lassagård, Tobias Karlsson, Nsima Peter, Kalle Söderström, Robin Östlind, Christoffer Carlsson, Per Karlsson, Kirill Pogrebnyak, Edi Sylisufaj, Jacob Ericsson, John Chibuike, Mahmut Özen, John Björkengren, Anton Wede, Tibor Brink Joza (K), Tobias Englund.

Avspark sker klockan 18.00 på Falcon Alkoholfri Arena. Kom och stötta laget i kampen om tre mycket viktiga poäng!

Foto: Glenn T. Unger