Imorgon eftermiddag spelar Falkenbergs FF en riktig finalmatch hemma mot Mjällby. FFF måste vinna för att ha en chans att nå kvalplatsen.
– Det är bara seger som gäller, säger huvudtränaren Hasse Eklund.

Sista seriematchen 2020. Ett allsvenskt kontrakt står på spel. Då gäller det att ge allt och vinna. För det måste FFF göra för att kunna gå om Kalmar och knipa kvalplatsen. Samtidigt måste Europajagande BK Häcken besegra Kalmar. Förutsättningarna är glasklara.
– Det blir en spännande match. Vi möter ett formstarkt Mjällby och för egen del handlar det om att vinna matchen. Det blir säkert spännande och underhållande, säger Hasse Eklund.
Att allt avgörs i sista omgången är precis som vanligt när det gäller FFF.
– Det är så det brukar vara med Falkenberg, säger huvudtränaren med ett skratt.
Sedan blir han allvarligare.
– Det är ett väldigt tufft läge när man inte kan påverka av egen kraft utan måste ha hjälp av andra. Det vi kan påverka är att vinna mot Mjällby och sedan får vi hoppas att vi får ett gynnsamt resultat i den andra matchen, säger Hasse Eklund.

Han vill se FFF visa stor vilja från start.
– Vi ska ta fram den desperation som Kalmar hade mot AIK. Vi har en möjlighet att klara oss kvar och den ska vi försöka ta. Vi är på hemmaplan och den här desperationen ska finnas hos oss mer än hos Mjällby. Hemmaplan ska avgöra till vår fördel, säger coachen.
John Chibuike och Tobias Englund är tillbaka efter avstängning. Däremot är Nsima Peter avstängd efter att ha dragit på sig sin fjärde varning för säsongen mot Helsingborgs IF senast.
– Läget i läget är ganska bra. Det är lite småskavanker här och där. Men jag kommer att ha en bra elva som startar matchen, säger Hasse Eklund.

Matchtruppen består av följande 19 spelare:

1. Johan Brattberg (mv)
4. Calle Johansson
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
10. Kalle Söderström
11. John Chibuike
12. Christoffer Carlsson
13. Marcus Mathisen
14. Matthew Garbett
16. Viktor Noring (mv)
17. Edi Sylisufaj
18. Jacob Ericsson
20. Sander van Looy
21. Mahmut Özen
25. Tobias Englund
26. Grégoire Amiot
29. Gustaf Nilsson
33. Tibor Brink Joza (K)
34. Axel Norén

Matchen mot Mjällby på Falcon Alkoholfri Arena startar klockan 14.30 under söndagen. Dömer gör Mohammed Al-Hakim. Nedan hittar ni tv-intervjuer med Gustaf Nilsson och Hasse Eklund.