Falkenbergs FF mötte Mjällby i sista omgången av allsvenskan 2020. FFF fick en kanonstart och tog ledningen men föll till slut med 2-3 och får spela i superettan 2021.

Efter närmast exakt en minut och 15 sekunder tog FFF ledningen. John Chibuike vrickade fram passningen till Tobias Englund som påpassligt prickade in 1-0. FFF fick en drömstart på matchen. I 26:e minuten fick John Chibuike en halvchans men sköt en bra bit utanför. Elva minuter senare kvitterade Mjällby. FFF hängde inte med i svängarna när Jacob Bergström fick bollen av Joel Nilsson och rakade in den från nära håll. På övertid sköt John Chibuike tätt utanför. Mycket mer hände inte i första halvlek. Ställningen var 1-1 i paus. FFF började bäst men Mjällby jobbade sig in i matchen och kvitterade på en av sina ytterst få möjligheter.

Det var en jämn inledning på andra halvlek. I 55:e minuten hade Mjällbys Besard Sabovic ett farligt distansskott som gick över ribban. Fyra minuter senare nickade Max Watson in 2-1 till Mjällby på hörna. I 70:e minuten kvitterade FFF till slut till 2-2. John Chibuike rakade snyggt in bollen på pass från Tobias Englund. FFF tryckte sedan in ytterligare en boll, men då blåste domaren frispark till Mjällbys målvakt Carl-Johan Eriksson. I 77:e minuten gjorde FFF ett dubbelbyte. Mahmut Özen och Jacob Ericsson utgick och ersattes av Sander van Looy och Anton Wede. Fem minuter senare satte FFF också in Tobias Karlsson och Matthew Garbett. Kalle Söderström och John Chibuike klev av.

FFF tryckte på för att få in ett segermål. Men det kom inget. Istället gjorde Jacob Bergström 3-2 till Mjällby i 90:e minuten. FFF föll med 2-3 – samtidigt som Kalmar kryssade mot Häcken – och får spela i superettan nästa år.