Torslanda IK
Matchen mellan Falkenbergs FF och GIF Sundsvall imorgon eftermiddag är otroligt betydelsefull för båda lagen. Vid tre poäng skulle FFF ta sig upp på säker mark vilket naturligtvis är målsättningen.

FFF har spelat bra på hemmaplan på sistone. Innan uppehållet blev det oavgjort mot Kalmar och sedan omstarten har Gulvitt besegrat Elfsborg och kryssat mot IFK Göteborg. På bortaplan har det som bekant gått tyngre, men nu är FFF tillbaka i hemmaborgen där laget trivs allra bäst. GIF Sundsvall har inte vunnit på länge men har många gånger visat att de är ett duktigt lag. Det gjorde man bland annat i 3-1-segern hemma mot FFF i början av säsongen. FFF har gjutit nytt mod efter den tuffa förlusten i Örebro och vill nu studsa tillbaka omedelbart. Hasse Eklund är optimistisk inför vad som komma skall.
– Det blir en spännande match. Hemmaplan igen och vi är tillbaka på gräs. Vi har alla möjligheter att plocka poäng på hemmaplan, säger huvudtränaren.

Han har bra koll på GIF Sundsvall, som just nu innehar kvalplatsen.
– GIF Sundsvall har ett bra passningsspel. Det gäller att vi är aggressiva i vårt presspel och att vi vågar ha ett eget passningsspel när vi har bollen, så att de får jaga bollen. Vi skapar chanser i varje match. Nu gäller det att vi trycker dit dem, säger Hasse Eklund.
Han menar att FFF bör se upp med en specifik sak i ”Giffarnas” spel.
– De tycker om att kontrollera tempot i matchen. De ska inte få kontrollera tempot som de vill, säger huvudtränaren.
FFF har naturligtvis värmen i åtanke.
– Det gäller att förbereda sig på bästa sätt och dricka mycket. Vi är professionella och tar hand om kropparna, säger han.

Av de befintliga spelarna i truppen saknas långtidsskadade Hampus Svensson och Marcus Mathisen samt Kirill Pogrebnyak, som är avstängd på grund av varningen senast. Därmed tvingas Hasse Eklund till minst en förändring i laget. Vem som istället spelar anfallare mot ”Giffarna” tänker han dock hålla hemligt tills startelvan offentliggörs en timme före matchstart. Klart är att Dominic Chatto ersätter Kirill Pogrebnyak i matchtruppen.
– Det är bra konkurrens om platserna. Som tränare vill man ha många olika spelare att välja mellan för att kunna göra olika taktiska förändringar beroende på matchbilden. Jag är nöjd om jag får många verktyg att välja mellan och det tycker jag att jag har imorgon, säger Hasse Eklund.

Tränarteamet har tagit ut en matchtrupp bestående av följande 18 spelare:
Hampus Nilsson, Johan Brattberg, Carl Johansson, Tobias Karlsson, Nsima Peter, Kalle Söderström, Robin Östlind, Christoffer Carlsson, Dominic Chatto, Per Karlsson, Edi Sylisufaj, Jacob Ericsson, John Chibuike, John Björkengren, Tobias Englund, Anton Wede, Mahmut Özen, Tibor Brink Joza (K).

Avspark sker klockan 16.00 på Falcon Alkoholfri Arena.
– Jag hoppas att publiken som kom mot IFK Göteborg kommer tillbaka och hjälper oss. Det är en viktig match och viktiga poäng står på spel. Jag hoppas att vi får den hjälp och uppbackning vi behöver för att kicka i gång oss under resten av matcherna, säger Hasse Eklund.