Norrby IF
Straffdebaclet senast är lagt till handlingarna. Imorgon väntar en oerhört viktig match borta mot jumbon Helsingborgs IF i 29:e omgången.
– Det här scenariot är inget nytt för oss, säger huvudtränare Hasse Eklund.

Det är en ren final. Båda lagen ligger på nedflyttningsplats och är i behov av poäng. Vid FFF-seger degraderas HIF och chansen för allsvenskt spel 2021 lever i hög grad för de gula.
– Det har varit en lång och oviss säsong, framförallt på grund av corona. Jag tycker att det är skönt att den är på väg att avgöras. Något oväntat att det är HIF som är inblandat i striden runt negativt kval, men de har haft många skador som har ställt till det och det är en motståndare som vi känner till väl då vi har följts åt under en längre tid med spel i allsvenskan och superettan samtidigt, säger Hasse Eklund.

Vad tror du att det blir för matchbild?
– Vi brukar spela jämna och täta matcher mot varandra och jag tror inte att den här matchen är något undantag. Tittar du på statistik efter matchen så tror jag att alla relevanta siffror är jämna lagen emellan.

Hur ska vi gå till väga för att vinna?
– De taktiska inslagen är inget jag vill avslöja här, men det gäller att kriga sig till de berömda små detaljerna som avgör matcherna.

Matchen är väldigt viktig. Hur tacklar ni den rent mentalt?
– Vi lyckades att ta sex poäng i de två sista matcherna förra året och klara oss kvar utan kval. Den bilden tar vi med oss in i matchen och vi vet om att det blir en tuff match mot en desperat motståndare. Det ligger dock i vårt DNA att spela de här matcherna och på något sätt när serien summeras så har FFF klarat sig. Det är en styrka vi har och den ska vi utnyttja.

Vad skulle en seger betyda?
– Det betyder att läget har förbättrats och att chansen att klara sig kvar fortfarande finns. Vi kan inte påverka IFK Göteborg eller Kalmar framför oss utan tar de full pott så spelar resultatet ingen roll i vår match. Vi går för seger och hoppas att resultaten är med oss i de andra matcherna, säger Hasse Eklund.

Christoffer Carlsson, Kalle Söderström och Jacob Ericsson, som tidigare var isolerad på grund av positivt covid-19-test, är alla friska och krya. Detsamma gäller Nsima Peter, som missade matchen senast. Tim Erlandsson och Kwame Kizito är långtidsskadade. Skadad är också Lorik Ademi. Tobias Englund och John Chibuike, som gjorde FFF:s mål mot IFK Norrköping, är avstängda.
– Läget i laget är bra och energinivån är hög, säger huvudtränaren.
Hur ska Tobias Englund och John Chibuike ersättas?
– Det får vi återkomma med när matchen startar. Jag tycker vi har haft en bra lagsammanhållning hela året trots en del motgångar och jag vet att alla i laget stöttar de som får chansen i denna match, säger Hasse Eklund.

Matchtruppen består av dessa 19 spelare:

1. Johan Brattberg (mv)
4. Calle Johansson
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
9. Nsima Peter
10. Kalle Söderström
12. Christoffer Carlsson
13. Marcus Mathisen
14. Matthew Garbett
16. Viktor Noring (mv)
17. Edi Sylisufaj
18. Jacob Ericsson
20. Sander van Looy
21. Mahmut Özen
26. Grégoire Amiot
28. Melker Nilsson
29. Gustaf Nilsson
33. Tibor Brink Joza (K)
34. Axel Norén

Söndagens match mellan HIF och FFF på Olympia startar klockan 14.30.