Imorgon kväll är det dags för säsongens andra match i allsvenskan och den första på bortaplan. För FFF:s del står nykomlingen Mjällby AIF borta på programmet.

För Hasse Eklunds mannar har det handlat om att snabbt ladda om efter premiären.
– Det är kort tid mellan matcherna och vi har knappt analyserat klart vår match mot Häcken förrän Mjällby ska scoutas och taktiska nycklar ska plockas fram. Det taktiska kommer dock lite i andra hand och det handlar mer om att hitta återhämtning och kraft att ladda ur batterierna i en tuff batalj mot Mjällby, säger Hasse Eklund.

Vad ska vi se upp med i MAIF:s spel?
–
Mjällby är ingen blyg nykomling. De menar allvar med att försöka etablera sig i allsvenskan. De har tagit in tolv nya spelare och har en rutinerad tränarduo i Marcus Lantz och Christian Järdler. Spelarna har bra erfarenhet av spel på hög nivå och har gjort bra prestationer så här långt. De är duktiga i sitt omställningsspel och går gärna i djupled vilket kräver koncentration i vår backlinje.

Vilka är nycklarna till tre poäng?
– Att vi får upp en bra energinivå och att vi spelar vårt spel, så inte Mjällby får diktera villkoren för hur matchen ska genomföras.

Hur är läget i laget?
– Kwame Kizito utgår på grund av korsbandsskada, vilket är mycket tråkigt, och Melker Nilsson försvinner på grund av sjukdom. Lorik Ademi och Gabriel Johansson blir nya i truppen. Vi åker med 19 spelare. Vi har ett tätt spelschema så vi avgör startelvan på matchdagen, säger Hasse Eklund.

FFF har tagit ut följande spelare i truppen:
1. Johan Brattberg (mv)
2. Gabriel Johansson
4. Carl Johansson
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
9. Nsima Peter
10. Kalle Söderström
11. John Chibuike
12. Christoffer Carlsson
13. Marcus Mathisen
14. Matthew Garbett
16. Viktor Noring (mv)
17. Edi Sylisufaj
18. Jacob Ericsson
20. Sander van Looy
22. John Björkengren
23. Lorik Ademi
25. Tobias Englund
33. Tibor Brink Joza (K)

Avspark sker klockan 19.00 på Strandvallen.
I FFF-TV-klippet nedan hittar ni en intervju med Sander van Looy.