Hasse Eklund är positiv inför avgörandet i Svenska cupens gruppspel imorgon. För avancemang krävs det FFF-seger borta mot Malmö FF samt seger för Degerfors IF hemma mot gruppledaren Östers IF.

– Chansen finns fortfarande att gå vidare i cupen och vi ska givetvis göra vad vi kan för att det ska ske. Just nu har både Malmö och Öster bättre utgångsläge inför sista omgången men vi kan bara försöka att vinna vår match och sen får vi hoppas att Degerfors gör en bra match och besegrar Öster, säger FFF:s huvudtränare.

Han beskriver Malmö FF som ett gediget lag.
– Vi måste visa oss från vår bästa sida i matchens 90 minuter om vi ska ha en chans att vinna. Öster lyckades dock att besegra Malmö och det ger oss ett visst hopp om att försöka ta chansen om Malmö tappar koncentrationen, säger Hasse Eklund och tillägger:
– Jag känner inte att Malmö har några svaga punkter utan det handlar mer om oss själva; att utföra en bra prestation och att vara effektiva när chanserna dyker upp.

Mahmut Özen, Hampus Svensson och Dominic Chatto rehabar sina knäskador ännu och Mergim Laci skadade korsbandet i ena knäet i U21-matchen mot IFK Göteborg. Ludvig Johansson är fotledsskadad. Och småskadade Kalle Söderström, Robin Östlind, Christoffer Carlsson och Carl Johansson missar även denna match. FFF vill inte riskera något.
– Vi har några osäkra spelare som vi inte vill chansa med utan det är bättre att vi ger dem som är friska fullt förtroende i matchen. Övriga får tid att träna ikapp sig för att vara med och konkurrera om en startplats när allsvenskan kör i gång, säger Hasse Eklund, som dock kan glädja sig åt att Nsima Peter är tillbaka i matchtruppen.

Truppen består av följande manskap:
Hampus Nilsson, Johan Brattberg, Johan Lassagård, Tobias Karlsson, Nsima Peter, Marcus Mathisen, Per Karlsson, Edi Sylisufaj, Jacob Ericsson, John Björkengren, Anton Wede, Tobias Englund, Tibor Brink Joza (K), Passi Prudence, Denis Kelmendi, Rasmus Fridolf, Gabriel Johansson.

Matchen sparkas i gång klockan 16.00 på Malmö Stadion.

Foto: Glenn T. Unger