Laholms FK
Falkenbergs FF hittade tillbaka till vinnarspåret snabbt igen och slog tillbaka IK Oddevold senast. Imorgon väntar ett hyfsat hemmastarkt Oskarshamn, som FFF vann en jämn match (1-0) mot hemma i våras, på bortaplan.

– Det blir en tuff match. Oskarshamn har kanske inte haft den formen som de hade förra året och har slitit lite med formen, men vi ska komma ihåg att de är det lag på undre halvan som i sina bästa stunder är det bästa laget. Men gör vi det vi ska och får snurr på det vi gör så ska det nog gå bra, säger Christoffer Andersson.
Det lär helt klart bli en annan matchbild än mot Oddevold.
– Det blev en speciell match, med 30 grader och ett Oddevold som parkerade bussen med ett kompakt 4-5-1. De var inte så intresserade av att pressa. Bollbytena tog energi och vi hade inte möjlighet att pressa så hårt som vi brukar vilja göra. Vi hade långa bollinnehav och letade lägen. Hittade vi inget spelade vi runt bollen ett varv till, säger huvudtränaren och fortsätter:
– Det var väldigt viktigt att få det tidiga målet på en hörna. Det satte oss i förarsätet hela vägen. Sen slog vi dem med en omställning. Det var en väldigt skön seger. Alla är medvetna om att det var en tuff match plus att de gjorde förutsättningarna svårare för oss.

Han tror att Oskarshamn kommer vilja sätta prägel på matchen tidigt. Men det vill ju även FFF.
– Det gör inget för mig om det kommer lite regn på deras konstgräs. De kommer vilja köra på sin hemmaplan. De spelar en typ av 3-4-3-uppställning där de vill vara passningsorienterade bakifrån. I sekvenser har de ett finurligt anfallsspel. Joel Stevens och Bubacarr Jobe är spelare som vi har koll på. De har absolut lite snabbhet och finess där framme som vi måste se upp med. Här kanske det blir lite annat djupledsspel än mot Oddevold.
Som vanligt har FFF siktet inställt på seger.
– Det är absolut tre poäng som gäller. Oddevold är ett extremt disciplinerat lag utifrån struktur. Oskarshamn är ett frejdigare lag offensivt men har också sina svagheter defensivt. Det har vi tittat på. Om vi får till vårt vanliga spel ska vi ha goda chanser att skapa många chanser, säger ”Chrisse”.

Tobias Karlsson missar matchen på grund av sjukdom. Nadeem Omar är också sjuk och ersätts i truppen av Axel Ekroth. Melker Nilsson är tillbaka efter att ha varit sjuk senast.
– Vi kommer att ställa ett starkt lag på benen. Det är jättebra konkurrens nu. Det finns styrkor på olika sätt vilket är skönt, säger Christoffer Andersson.

Följande 18 spelare är uttagna i matchtruppen:
1. Tim Erlandsson
2. Gabriel Johansson
4. Tim Stålheden
5. Adam Eriksson
7. Sewen Emilov
9. Oliver Hintsa
10. Robin Hofsö
11. Wilhelm Ärlig
12. Christoffer Carlsson
13. Umar Bala Muhammed
16. Axel Ekroth
17. Lucas Sibelius
18. Linus Borgström
24. Taylor Silverholt
28. Melker Nilsson

30. Godwin Aguda
33. Melker Larsson
88. Oskar Christiansson

Avspark sker klockan 16.00. Mot tre friska!