Norrby IF
Falkenbergs FF tog ledningen direkt mot IK Oddevold och vann toppfajten med 2-0. Det var oerhört varmt, vilket också påverkade matchbilden.
– Det är givetvis skönt att vara tillbaka på vinnarspåret igen, säger huvudtränare Christoffer Andersson.

Redan i tredje minuten tryckte Tobias Karlsson in 1-0 efter en hörna. FFF fick därmed den perfekta starten i hettan. Gulvitt var det bättre laget i första halvlek och hade också lägen att göra ett andra mål. Exempelvis hade Taylor Silverholt ett friläge och Godwin Aguda ett läge där han tog sig förbi målvakten men kom ur vinkel. IK Oddevold var inte ofarliga och hade framförallt ett bra läge i straffområdet där Axel Pettersson sköt utanför bortre stolpen. FFF ledde med 1-0 efter 45 spelade minuter.

Det blev en speciell match med tanke på hettan men FFF klarade förutsättningarna på ett bra sätt. I andra halvlek skapades det dock inte lika många målchanser. Efter ett cooling-break med 20 minuter kvar gjorde FFF ett dubbelbyte. Nyblivne farsan Robin Hofsö och Linus Dahl bytte då av Taylor Silverholt och Lucas Sibelius. Fem minuter senare hade Robin Hofsö gjort 2-0. Han fick en utmärkt passning av Christoffer Carlsson, löpte helt rätt och prickade sedan säkert in bollen i högra hörnet. Ett kliniskt avslut och Hofsös nionde seriemål för säsongen var ett faktum. I 81:a minuten gjorde FFF ytterligare ett byte, Sewen Emilov ersatte Wilhelm Ärlig. Fem minuter senare drog Emil Niklasson omkull Linus Dahl och fick sitt andra gula kort. IK Oddevold tvingades därför avsluta matchen med tio spelare. I 90:e minuten gjorde FFF ett nytt dubbelbyte. Umar Bala Muhammed och Melker Larsson kom in istället för Oliver Hintsa och Linus Borgström. Tim Stålheden nickade snyggt in 3-0 i 94:e minuten, men målet vinkades tyvärr felaktigt bort för offside. Men FFF grät inte för det. Gulvitt vann ju matchen oavsett. Det var dessutom FFF:s tolfte raka seriematch utan förlust.

– Det blev en väldigt speciell match, dels för vädret och värmen och dels för deras spelsätt. Därför var det otroligt skönt att få ett mål så tidigt. Det hade varit frustrerande i längden att möta den typen av försvarsspel. I första halvlek hade vi tillräckligt många bollvinster för att även göra tvåan och då hade det blivit en enklare resa. Jag är väldigt nöjd över att vi kunde vinna den här matchen. Det var extrema förutsättningar, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Vi spelar en fotboll med massor av energi, med högt press-spel och vi vill vara aggressiva. Idag var det svårt att ha den orken att göra det. Man måste tänka på att matchen är 94 minuter och att vi ska orka hela vägen in. Därav hade vi bollen i två-tre minuter i sträck i perioder i andra halvlek, då de stod kvar och inte ville pressa.
Huvudtränaren är nöjd med FFF:s försvarsspel.
– Vi skötte det bra i straffområdet. Tim hade många bra utboxningar och agerade med pondus i straffområdet. ”Tobbe” var också chef där bak.
Han gladdes över 2-0-målet.
– Tvåan satt bra, så är det.  ”Stoffe” satte Robin i ett friläge, det var klass rakt igenom i båda aktionerna.
FFF gick tack vare segern förbi Uddevallagänget i tabellen.
– Vi är med i racet fullt ut. Vi ska göra vårt och fortsätta vinna matcher. Nu har vi Oskarshamn på lördag. Oskarshamn ligger i botten men är klart bättre lag än övriga lag i botten.
Han vill lyfta fram tre spelare i dagens match:
– Jag tycker att ”Stoffe” och Tim Erlandsson var grymma. ”Tobbe” skötte sig bra också. Vi kämpade och slet, säger ”Chrisse”.