Laholms FK
Efter ett långt landslagsuppehåll är det slutligen dags för en ny match i allsvenskan. För Falkenbergs FF:s del väntar IFK Norrköping på bortaplan. Och då är forwarden Gustaf Nilsson tillbaka i truppen.

Det har gått drygt två veckor sedan senaste matchen mot Elfsborg. Imorgon är det äntligen dags för match igen.
– Vi har använt tiden till att få upp tempot i vårt spel och förbättrat vårt passningspel på konstgräsunderlaget, säger Hasse Eklund.
FFF ställs mot IFK Norrköping, som fick med sig en poäng (3-3) från Falkenberg i somras efter en ytterst tveksam straff i slutsekunderna. ”Peking” fick en drömstart på allsvenskan och ledde överlägset i början men har sedan tappat mycket längs vägen och återfinns nu på femte plats i tabellen.
– En svår motståndare som inte är omöjlig att slå om vi är på topp. De har några individuellt skickliga spelare som vi måste se upp med i defensiven och vi måste vara desperata i jakten på mål framåt. Matchens karaktär blir nog väldigt böljande fram och tillbaka då en poäng inte gör någon större förflyttning i tabellen för något av lagen, säger FFF:s huvudtränare.

I hemmamatchen gjorde FFF en stark prestation och förtjänade att vinna. Är det en fördel att vi har spelat bra mot IFK Norrköping tidigare under säsongen?
– I hemmamatchen kom ju domarens prestation mer i fokus då IFK Norrköping fick extra minuter på övertiden att göra mål på och tilldömdes även en straff som matchens sista spark. Men som du säger så gör vi en väldigt bra prestation och den kom lite i skymundan av matchens slutminuter och tappade poäng. Nu är det en ny match med nya förutsättningar som vi måste hantera. Vi vet om att vi har en motståndare på andra sidan som vi kan besegra men att säga att det är fördel Falkenberg är nog att ta i. IFK Norrköping är favoriter och vi är utmanarna, säger han.
Vad talar för FFF imorgon?
– Vi har ett utsatt läge i botten av tabellen som gör att vi måste pressa oss till det yttersta. Lägger vi till mentala aspekter så är vi starka på höstarna och har en förmåga att samla poäng när det behövs. Vi vet också om att IFK Norrköping säkert kommer att ha bollen mer än oss men på en match blir det alltid en del fasta situationer och där är vi oerhört starka för tillfället och har flera varianter att luta oss tillbaka mot. Där har vi ett vapen som vi kan använda om vi kommer i underläge rent spelmässigt och det är ett vapen som har gett oss poäng i de tidigare matcherna, säger Hasse Eklund.

Jacob Ericsson har testat positivt för covid-19 och medverkar inte i matchen. Det gör inte heller Lorik Ademi, som inte är tillbaka i full träning ännu, och långtidsskadade duon Tim Erlandsson och Kwame Kizito. Rasmus Fridolf dras med mindre lårproblem. Positivt är att anfallaren Gustaf Nilsson är tillbaka från skada och med i truppen till Norrköping.
– Det betyder att vi har fler bra spelare att välja på i laguttagningen och att vi kommer att bli ännu bättre på fasta situationer. Gustaf har ju en bit kvar till den absoluta toppformen men gör stor nytta med att driva på de andra i träning och match. Sen tycker jag att flera spelare har höjt sin nivå på träning och för varje pass som vi har haft har flera spelare blivit bättre, precis som Gustaf, säger coachen.

Matchtruppen består av följande 19 spelare:
1. Johan Brattberg (mv)
4. Calle Johansson
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
9. Nsima Peter
10. Kalle Söderström
11. John Chibuike
12. Christoffer Carlsson
13. Marcus Mathisen
14. Matthew Garbett
16. Viktor Noring (mv)
17. Edi Sylisufaj
20. Sander van Looy
21. Mahmut Özen
25. Tobias Englund
26. Grégoire Amiot
29. Gustaf Nilsson
33. Tibor Brink Joza (K)
34. Axel Norén

Matchen mellan FFF och IFK Norrköping startar klockan 19.00 imorgon.