Norrby IF
Under måndagen mötte Falkenbergs FF tabellfemman IFK Norrköping på Östgötaporten.
Det började jättebra tack var ett fint ledningsmål av John Chibuike men sedan började mardrömmen. IFK Norrköping vände matchen tack vare tre straffar varav två var ytterst tveksamma. ”Peking” vann till slut med 4-1.

Hasse Eklund gjorde några ändringar i startelvan jämfört med matchen mot Elfsborg. Comebackande Gustaf Nilsson fick chansen i anfallet istället för småskadade Nsima Peter och Anton Wede tog covid 19-sjuke Jacob Ericssons plats i startelvan. Wede startade som vänsterytter och Tobias Englund flyttades ner som vänsterback.

Redan i andra minuten tog FFF ledningen på Östgötaporten! John Chibuike fick chansen och drog till direkt. Skottet var perfekt och Isak Pettersson i målet var chanslös. I nionde minuten hade Anton Wede ett bra läge att utöka ledningen men skottet täcktes till hörna. I 18:e minuten var FFF ett stolpskott från att utöka ledningen. Tobias Englund slog in bollen till Kalle Söderström som skarvade bollen i stolpen från nära håll. Så nära! Två minuter senare gjorde Viktor Noring en bra räddning på ett avslut från Simon Thern. IFK Norrköping fick sedan en oerhört billig straff (känns det igen?) och kvitterade.

”Peking” skulle också få ännu en billig straff och ta ledningen. Som om inte det vore nog fick IFK Norrköping även en tredje straff. Denna var till skillnad från de två första korrekt dömd. Christoffer Nyman satte alla sina tre straffar varav de två första var minst sagt tveksamt dömda av domare Adam Ladebäck. IFK Norrköping ledde med 3-1 i paus. FFF började väldigt bra och hade bud på att även göra ett andra mål men luften gick ur FFF efter de många felbesluten.

Under de första sekunderna i andra halvlek drog Anton Wede iväg ett kanonskott som räddades till hörna. FFF gjorde ett dubbelbyte i 56:e minuten. Mahmut Özen och Edi Sylisufaj byttes in istället för Axel Norén och John Chibuike. Tolv minuter senare nickade Abdulrazaq Ishaq in en hörna fram till 4-1. Direkt efter satte FFF in Matthew Garbett och Sander van Looy. Anton Wede och Grégoire Amiot utgick. Och i 74:e minuten byttes även Tobias Karlsson in. Han ersatte lagkapten Calle Johansson. Matchen slutade med en 1-4-förlust för FFF, som alltså fick tre straffar emot sig. Nu gäller det att glömma detta och ladda om för söndagens hyperviktiga match borta mot Helsingborgs IF.