Klockan 19.00 imorgon möter FFF GIF Sundsvall uppe i Medelpad. Gulvitt tog en pinne mot IK Sirius senast och är nu ute efter en trepoängare. Hemsidan tog ett snack med huvudtränare Hasse Eklund inför matchen.

Vad tar vi med oss positivt från mötet med IK Sirius?
– Det positiva är att vi lever upp till vårt mantra om att alltid ha en bra attityd till matchen och kriga för klubbmärket. Kryddar vi sen den informationen med andra ingredienser så är det att vi har ett stabilt försvarsspel, håller nollan och tar poäng.

Vad betydde den hållna nollan för vårt självförtroende?
– Det är alltid skönt att hålla nollan och det stärker självförtroendet. Det är ett kvitto på att alla elva spelarna jobbar hårt i försvarsspelet med att stänga de ytor som motståndaren tänker attackera i.

Hur ser du på matchen i Sundsvall?
– GIF Sundsvall är ett lag som vi alltid har haft tuffa och jämna matcher mot. Vi har såklart stor respekt för vad de har gjort i allsvenskan sen de gick upp, men jag känner också att vi har en chans att vinna om vi jobbar lika hårt och ödmjukt som senast.

Vad tror du att det blir för matchbild och hur ska vi gå till väga för att vinna matchen?
– GIF Sundsvall är duktiga på att kontrollera tempot och jag tror att de kommer att driva matchen. Min önskan är då det motsatta, att vi försöker ha ett bättre bollinnehav än GIF Sundsvall och att vi är lite mer beslutsamma i offensiv box när vi får chansen att komma in där. De är duktiga på att under matchens gång ändra formation och organisation så vi får försöka hitta de ytor som uppstår och vara mer taktiskt flexibla än i tidigare matcher.

Hur är läget i laget?
– Per Karlsson återkommer i truppen efter sjukdom och Edi Sylisufaj utgår på grund av av ryggproblem. Passi Prudence lämnar också truppen på grund av sjukdom. Kirill Pogrebnyak närmar sig en comeback men behöver fortfarande fler träningspass innan jag vågar använda honom i matchspel, säger Hasse Eklund.

Truppen:
Johan Brattberg, Hampus Nilsson, Hampus Svensson, Carl Johansson, Johan Lassagård, Tobias Karlsson, Nsima Peter, Kalle Söderström, Robin Östlind, Christoffer Carlsson, Marcus Mathisen, Per Karlsson, Jacob Ericsson, John Chibuike, John Björkengren, Tibor Brink Joza (K), Anton Wede, Tobias Englund.