Falkenbergs FF spelar imorgon en tidig och mycket viktig match hemma mot Trelleborgs FF. Siktet är inställt på tre dyrbara poäng.

FFF fick välbehövligt självförtroende av cupavancemanget mot IK Oddevold i onsdags. Det bådar gott inför morgondagens kamp.
– Det ska bli spännande. Det är intressant utifrån att vi kommer stärkta från cupsegern och möter ett lag som har häng på toppen. Trelleborg är ett lag som är bra på mycket. De har olika egenskaper och är bra på många delar. De är stabila som lag och kan spela både lågt och högt försvarsspel och de jobbar hårt. Men det finns definitivt möjligheter att såra dem och det tror jag att vi kan göra nu, säger Tobias Tuvesson.

Motståndaren Trelleborgs FF har visat upp ett skickligt försvarsspel i år och varit svåra att få hål på. De har spelat ihop 29 poäng, vilket placerar skåningarna på femte plats i tabellen. ”Tuve” hoppas att FFF visar vilka som har hemmaplan.
– Jag hoppas att vi kan ta initiativet i matchen. Vi har bestämt oss för att det nu är cupmatcher som gäller. Nu är det vi mot alla, nu ska vi reda ut detta. Så tänkte vi i cupmatchen sist och det är samma sak nu. Det är ett perfekt läge för oss att gå samman som grupp och verkligen jobba stenhårt för att vinna. Rent spelmässigt har vi visat att vi kan slå alla lag, säger huvudtränaren.
Inför den matchförberedande träningen höll klubbchefen Patrik Lundgren ett brandtal för spelarna.
– Jag hoppas att ”Lunkans” brandtal kan bidra. Han är otroligt klok. Han har varit med länge i föreningen och vet vad för insatser som krävs för att klara sig kvar i den här serien. Det har han stor erfarenhet av. Han är duktig på att prata, så det var ett perfekt läge för honom att komma in och snacka med spelarna, säger Tobias Tuvesson.

FFF saknar två spelare. Linus Dahl kör fortfarande rehab efter sin skada och Samuel Adrian är avstängd på grund av utvisningen mot Vasalunds IF. I övrigt är alla igång och tränar. Det var tack och lov ingen hjärnskakning på Tim Erlandsson, vilket gör honom tillgänglig imorgon. Konkurrensen är hård på alla positioner.
– Läget i laget är ganska bra. Några spelare fick väldigt mycket speltid i onsdags, men nu har det gått några dagar och i och med att det blev en seger har det hjälpt återhämtningen, säger ”Tuve”.

Matchtruppen består av följande 19 spelare:
3. Kwame Kizito
4. Axel Norén
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
9. Oliver Hintsa
10. Kalle Söderström
12. Christoffer Carlsson
13. Umar Bala Muhammed
16. Tim Erlandsson
18. Linus Borgström
21. Mahmut Özen
22. Adam Eriksson
23. Lorik Ademi
25. Tobias Englund
28. Melker Nilsson
31. Viktor Noring
37. Ludvig Öhman
39. Nsima Peter
45. Adam Bergmark Wiberg

Söndagens match hemma på FAA startar klockan 13.00. Tillsammans med publiken ska vi fixa detta!

Foto: Lollo Skagerfält