Laholms FK
Imorgon kväll är det dags för en riktigt rolig match: Tvååkers IF hemma. FFF jagar tredje raka segern med en näst intill helt frisk trupp.

– Det är en av de roligare matcherna på hemmaplan. Det är lite extra nerv, derbykänsla och publik. Det blir en rolig match. Kul att komma in på hemmaplan, där vi vill leverera en riktigt bra fajt efter förra hemmamatchen. Vi har haft två bortamatcherna där vi levererat poäng. Nu ska vi visa hur bra vi är hemma och göra en riktigt bra fajt mot Tvååker, säger huvudtränare Christoffer Andersson.
FFF kommer från en krigarseger i Vänersborg, där samtliga spelare kämpade stenhårt för klubbmärket och laget.
– Alla var medvetna om att det var en tuff match utifrån hur svårspelade Vänersborg är. De har sina svagheter men styrkor också, och de vill man undvika. Det lyckades vi med väldigt bra. Vi såg till att ta tre poäng. Med lite bättre effektivitet hade segern kunnat vara lite tydligare, men det höll hela vägen in i mål och då blir det extra skönt när man går segrande ur striden.

Hur ser du på Tvååkers IF som lag?
– Det är ett lag som har föryngrats till viss del. De är inte riktigt lika kraftfulla utifrån kilon. Viktor Nilsson är väl inte tillgänglig och någon annan större spelare från förra året är väck. Det är ett lite annat typ av lag men har fortfarande en spelstil som påminner om det de har gjort tidigare. De spelar rakt, med en del längre och diagonala bollar. De överbelastar en del i ytterzonerna och kommer till många inlägg. Sådana saker måste vi kunna hantera. Det absolut viktigaste är att vi driver på vårt spel med den spelskicklighet vi har och sätter tryck på dem med ett bra passningsspel.
Hur förväntar du dig att vi attackerar matchen från start?
– Att vi är bollförande, har högt bolltempo, hög löpkapacitet och är väldigt frejdiga och jobbiga för dem att möta. Vi har goda bilder från vintermatchen här. Vi har ett hungrigt lag som vill komma ut och verkligen göra en bra insats, säger ”Chrisse”.

Alla spelare utom Tim Erlandsson, som dock närmar sig allt mer, är uttagningsbara. FFF kan inte vänta på att få dra igång derbyt.
– Vi ser fram emot mycket publik. Vi vill ha bra drag på läktarna. Det hjälper spelarna något oerhört. Det vet man själv från när man spelade. Ju mer publik, desto roligare blir det att spela. När fansen hejar på ordentligt får man extra energi, så det är jätteviktigt.
Det var drygt 2600 åskådare här förra året. Kan man hoppas på något liknande?
– Det tror jag säkert. Nu är det en match mitt i veckan, jag vet inte hur mycket det påverkar. Förhoppningsvis är det vettigt väder och folk kommer hit för att se en trevlig derbyfajt där FFF är riktigt duktiga, säger Christoffer Andersson.

Följande spelare ingår i derbytruppen:
2 Gabriel Johansson
4 Tim Stålheden
5 Adam Eriksson
8 Tobias Helldén
9 Oliver Hintsa
10 Leonardo Farah Shahin
11 Wilhelm Ärlig
12 Christoffer Carlsson
14 Remo Gotfredsen Grgic
16 Anton Andersson
17 Lucas Sibelius
18 Linus Borgström
28 Melker Nilsson
30 Godwin Aguda
31 Gustav Lillienberg
33 Melker Larsson
88 Oskar Christiansson
99 Elliot Hintsa

Matchen sparkas igång klockan 19.00 på Falcon Alkoholfri Arena. Here we go!