Klockan 13.00 imorgon är det dags för årets första Hallandsderby. FFF tar sig an allsvenska nykomlingen Varbergs BoIS i Vinberg.

Träningsmötet med Varbergs BoIS blir det första av hela fyra derbyn under februari månad. Nästa helg väntar Halmstads BK och därefter drabbar vi först samman med Tvååkers IF och sedan HBK igen i Svenska cupen. Nu är det dock fullt fokus på morgondagens uppgift. Huvudtränare Hasse Eklund vet vad han vill få ut av matchen.
– Träningsmässigt är vi fortfarande på hög belastningsnivå där fokus ligger på att utöka den fysiska kapaciteten och att skapa en grund inför allsvenskan. Med det sagt så vill jag se hur långt framme vi ligger i de olika speltekniska moment som vi har tränat på. Nu möter vi en bra motståndare som kommer att testa oss i ett högre tempo än vi har tränat i, säger han.

Vad tar du med dig för positiva saker från premiären mot Linköping?
– Det positiva är att alla kom i spel och att vi inte fick några skador. Stundtals hade vi ett bra passningsspel och även vårt presspel var bra i perioder under matchen. Matchen blev dock en sämre värdemätare än förväntat då Linköping åkte på en utvisning i första halvlek.

Hur tycker du att nyförvärven ser ut så här långt?
– Alla nya har kommit in bra i laget och skapat en bra dynamik i gruppen. Tillsammans har de unga uppflyttade och nyförvärven visat upp en bra ambitionsnivå och utvecklingshunger.

Hur kommer du att matcha truppen imorgon?
– Nu har vi mer fokus på att flytta fram den fysiska belastningen så att speltiden kommer bli mer än 45 minuter som senast för de som startar matchen. Däremot kommer speltiden fördelas mer jämnt över de två kommande matcherna mot Varbergs BoIS och Halmstads BK.

Mahmut Özen är skadad sen tidigare. Hur är läget i laget i övrigt?
– Kwame Kizito har lite problem med ryggen och måste vila. Calle Johansson, John Björkengren, John Chibuike och Mohammad ”Mokki” Ahmadi har under veckan haft lite småproblem och får vänta på att spela match nästa helg istället då vi inte vill chansa med någon så här tidigt på säsongen, säger Hasse Eklund.

FFF har tagit ut följande spelare i matchtruppen:
Johan Brattberg, Tim Erlandsson, Gabriel Johansson, Anton Wede, Tobias Karlsson, Nsima Peter, Kalle Söderström, Christoffer Carlsson, Marcus Mathisen, Matthew Garbett, Rasmus Fridolf, Edi Sylisufaj, Jacob Ericsson, Sander van Looy, Lorik Ademi, Tobias Englund, Melker Nilsson, Tibor Brink Joza (K).

Foto: Lollo Skagerfält