Torslanda IK
En fin första halvlek lade grunden till eftermiddagens vinst mot allsvenska seriekollegan Varbergs BoIS. Tobias Karlsson inledde målskyttet innan tremålsskytten Edi Sylisufaj gjorde entré i målprotokollet.

Falkenbergs FF var det lag som höll i taktpinnen under den första halvleken och det kunde ha blivit utdelning omgående när en felvänd Nsima Peter inte lyckades få bollen under ribban i det öppna BoIS-målet efter att bortalagets målvakt inte lyckats få tag i bollen. Gulvitt hade mest bollinnehav och tog också ledningen med 1-0 efter nickmål av Tobias Karlsson som assisterades av inläggsläggare Kalle Söderström. Strax innan målet gjorde FFF matchen första byte då Anton Wede klev av och blev ersatt av Edi Sylisufaj som omgående skulle sätta sitt avtryck på matchen. Efter endast tre minuter på plan befann sig Edi på rätt plats när BoIS-målvakten inte lyckades greppa bollen efter inlägg från högerkanten. Från nära håll vid bakre stolpen kunde anfallaren Sylisufaj peta in ett av sina enklare mål.
I den 39:e minuten utökade FFF sin ledning till 3-0 efter ett mycket fint anfall som byggdes upp på högerkanten. Återigen var det ett inlägg som först passerade Nsima Peter innan bollen landade hos Edi som avslutade med ett skott längs marken. Bortalagets bästa chans var ett inlägg som förvisso nickades i mål men som till synes helt korrekt blev bortdömt för knuff i ryggen på Tobias Karlsson.

Den andra halvleken kom att bli en jämnare historia än de första 45 minuterna. Det skapades inledningsvis inte särskilt många chanser och den första riktigt bra chansen hade målskytten Tobias Karlsson som var nära att peta in bollen efter en bra frispark från Christoffer Carlsson i höger ytterläge. I matchens 65:e minut fick Varbergs BoIS straff efter att Marcus Mathisen gått lite för tufft in i situationen. Från 11 meter gjorde Anton Liljenbäck inga fel och reducerade till 3-1.
I minut 69 gjorde FFF ett dubbelbyte. Ut gick Melker Nilsson och Kalle Söderström och de ersattes av de egna produkterna Rasmus Fridolf och Lorik Ademi. Direkt efter bytet var det på nytt dags för Edi Sylisufaj att näta och återigen dök han upp på rätt plats vid den bakre stolpen. Christoffer Carlsson stod för assisten när han med ett väl avvägt inlägg mellan målvakt och backlinje serverade bollen till dagens tremålsskytt som fastställde slutresultatet till 4-1.

Under de avslutande 20 minuterna hann gulvitt med att göra ytterligare tre byten: Matthew Garbett, Tibor Brink Joza och Jacob Ericsson fick alla speltid när de bytte av Christoffer Carlsson, Sander van Looy och Nsima Peter. Det gavs också en bra chans att göra ett mål till men dagens andra straff, lagd av Marcus Mathisen, räddades av målvakt Albin Svensson.

– Jag är mycket nöjd med första halvlek där vi spelar bra och också gör tre mål. Andra halvlek blev lite mer ryckig med många byten men sammantaget var det en bra genomkörare och det är alltid gott med en seger, säger tränare Hasse Eklund.

Nästa träningsmatch spelas borta mot Halmstads BK på Skedalaheds IP lördag 15 februari kl. 15.00.

Foto: Lollo Skagerfält