Arbetsmarknadsinsatser från fotbollen sparar samhället miljarder och Sveriges kommuner är de stora vinnarna, visar den nya studien ”Fotbollsplanen mitt i byn”.

Om varje klubb i Allsvenskan och Superettan, via sina samhällsengagemang, får in tre unga människor på arbetsmarknaden vardera uppgår det ekonomiska värdet till 57 miljoner kronor i samhällsbesparingar – årligen. Det framgår av en ny studie kallad ”Fotbollsplanen mitt byn”. Studien är framtagen av bland andra Sveriges ledande nationalekonom Ingvar Nilsson på uppdrag av Svensk Elitfotboll. I rapporten framgår det också att Sveriges kommuner vinner stort på elitfotbollens hållbarhetsarbete vid sidan av planen.

– Bara den samhällsekonomiska effekten från elitklubbarnas engagemang i arbetsmarknadsfrågor uppgår till 1,2 miljarder kronor enligt våra beräkningar. Vi har dessutom vidtagit en rejäl försiktighetsprincip i vår kalkyl, säger Ingvar Nilsson, nationalekonom.

I rapporten ”Fotbollsplanen mitt i byn”, som offentliggjordes i måndags, har Jesse Kemppinen, Eva Nilsson Lundmark och, Ingvar Nilsson, gått igenom IF Elfsborgs, IFK Göteborgs, Hammarby Fotbolls och Malmö FF:s hållbarhetsarbeten i detalj för att ta reda på elitfotbollens reella samhällseffekter.

– Fotbollen inkluderar människor i samhället på ett sätt som många andra inte klarar av. Samtidigt saknas ett gemensamt rapporteringssystem för elitklubbarnas samhällsinsatser och ett första steg i att ta fram ett sådant system är rapporten ”Fotbollsplanen mitt i byn”, säger Beatrice Clarke, ansvarig för samhällsnytta och samhällsengagemang på Svensk Elitfotboll.

Falkenbergs FF:s samhällsengagemang består bland annat av ett samarbete med Arbetsförmedlingen och Falkenbergs kommun med det övergripande målet att skapa ökad sysselsättning för personer i ålder 18-29 år.
– Det görs väldigt många bra insatser i fotbollsklubbarna runt om i Sverige och det är roligt att värdet av detta uppmärksammas i rapporten ”Fotbollsplanen mitt i byn”. Den kommer förhoppningsvis att vara nyttig i vårt fortsatta arbete med att utveckla goda samarbeten på lokal nivå och bidra till att skapa ett ännu bättre Falkenberg, säger David Svensson, CSR-ansvarig i Falkenbergs FF.