Getinge IF
I januari flyttades han upp i A-truppen. Nu är det dags att lära känna egna talangen Lorik Ademi, 18, lite bättre. Hemsidan har tagit ett snack med stjärnskottet.

Hur ser du på din första tid som A-lagsspelare?
– Jag tycker den första tiden har varit väldigt bra och lärorik, man märker verkligen att steget från ungdomsfotboll till seniorfotboll är stort!

Vad har du lärt dig?
– Man har lärt sig mycket på planen, där man hela tiden jobbar på att bli bättre. Men man har även lärt sig att vara disciplinerad när det gäller kost, sömn och träning. Fotbollen har blivit mer som ett jobb där jag prioriterar fotbollen före allt annat.

Du gjorde tävlingsdebut mot IFK Norrköping efter att ha haft lite skadeproblem. Hur var det att göra första tävlingsmatchen och att gå vidare i Svenska cupen?
– Ja exakt, jag hade lite problem med knät men det var inga större problem. Att göra debut kändes riktigt bra och jag ser verkligen fram emot säsongen. Vårt mål är att gå så långt som möjligt i cupen och det tror jag vi har stora möjligheter till att göra!

Du är en egen produkt. Vad har du att säga om FFF:s ungdomsverksamhet och vilka tränare har du haft?
– I och med att Falkenbergs FF är en liten klubb så tycker jag att akademin gör det bra med de resurser man har. Jag har haft många olika tränare genom åren som har hjälpt mig att utvecklas till den spelare jag är idag.

Kan du nämna några av tränarna du haft?
– Innan jag kom upp till A-truppen hade jag Anders Jensen och Tomas Larsson. Under mina tidigare år har jag haft Simon Nordström och Marcus Johansson. I början i Tipselit hade jag Mårten Lundkvist, som verkligen har hjälpt mig under åren och funnits där för mig, vilket jag är tacksam över.

Vad har du för förebilder inom fotbollen?
– Min stora förebild har alltid varit Zlatan. Han är en unik spelare. Jag beundrar allt han har gått igenom, hans historia och det han har gjort i varenda klubb han har varit i.

Det är en speciell tid nu. Hur tycker du att ni A-lagsspelare har hanterat den?
– För oss spelare är det en ganska tuff tid nu när man verkligen har sett fram emot säsongen men den skjuts fram och försäsongen blir extra lång, men jag tycker att vi spelare hjälper varandra på ett bra sätt och motiverar varandra att varje dag komma hit och göra allt för att vara förberedda när säsongen väl drar igång. Som klubb har vi hanterat detta på ett väldigt bra sätt. Alla är medvetna om vad som händer och vi vet vad som ska göras för att skydda varandra och alla andra i samhället.

I detta läge får ni en hel del fritid. Vad gillar du att göra då?
– Jag spenderar mycket tid med familj och vänner. Jag tränar även mycket på fritiden när vi inte har träningar. Men sen blir det en del timmar framför Fortnite och CoD (Call of Duty) också.

Är du bland de bättre i laget på tv-spel?
– Det skulle jag lätt säga, haha. Vi unga brukar spela mycket men sen vet jag att de flesta i laget även brukar spela.

Men ingen slår dig?
– Det är svårt!

På lördag är det äntligen dags för match igen! Hur går tankarna inför den?
– Alla är riktigt taggade inför matchen mot Häcken. Vi har inte spelat på ett tag nu så det känns riktigt kul att äntligen få spela match igen.

Vad har du för förhoppningar om speltid i år?
– Jag tror och hoppas att jag kommer att få mycket speltid eftersom jag själv tycker att jag har gjort bra ifrån mig, men jag är väl medveten om att konkurrensen är stor på mittfältet.

Vad tror du om FFF:s chanser i år när serien väl drar i gång?
– Jag tror vi har goda möjligheter till att göra en bättre säsong än förra året. Det känns som att truppen har blivit bättre och det är hård konkurrens på alla positioner, vilket förhoppningsvis höjer nivån och kvaliteten. Vi har en bra chans tror jag helt enkelt.

Foto: Lollo Skagerfält