Getinge IF
Falkenbergs FF och italienska Serie B-klubben Lecce har enats om en övergång för mittfältaren John Björkengren.

John Björkengren började spela fotboll i Morups IF, som senare blev LGM. Som 13-åring tog han steget till Falkenbergs FF. Inför säsongen 2017 flyttades han upp i A-truppen. Efter att ha tagit studenten och kunnat lägga allt fokus på fotbollen tog han en ordinarie tröja i FFF. Det har totalt blivit 91 matcher och tio mål för FFF i allsvenskan och superettan. Gårdagens match mot BK Häcken blev hans sista match i FFF för denna gång. Under förutsättning att U21-landslagsmannen klarar den obligatoriska läkarundersökningen säljs han nu av FFF och har signerat ett fyraårskontrakt med option på ytterligare ett år med italienska Lecce. Det har varit ett tufft beslut för föreningen och FFF har inte på något sätt gett upp hoppet om nytt kontrakt i allsvenskan men har fattat detta beslut utifrån föreningens långsiktiga strategi om att fostra lovande spelare som sedan säljs vidare och får chansen ute i Europa.
– Trots att vi gör allt vi kan för att klara kontraktet i årets allsvenska kan vi inte annat än glädjas åt att ytterligare en av våra egna produkter kommer att ta steget ut i Europa. John har under tre säsonger varit ordinarie i vårt A-lag och varit ytterst delaktig till att vi tog steget upp i allsvenskan 2018 och stannade kvar 2019. Vi önskar John lycka till och hoppas någon gång att han drar på sig den gulvita tröjan igen, säger FFF:s sportchef Håkan Nilsson.

För John Björkengren var det ett svårt beslut att lämna Falkenbergs FF, men han får nu chansen att uppfylla sin pojkdröm om att bli utlandsproffs.
– Jag vill börja med att rikta min största tacksamhet och kärlek till samtliga parter inom Falkenbergs FF för allt ni har gjort för mig samt alla ni supportrar som stöttar oss i med- och motgång. Vi har haft många fina stunder tillsammans så som avancemanget upp till allsvenskan och även förra året när vi höll oss kvar med säsongens sista spark. Men idag tar jag nästa kliv i min karriär efter nästan tio år i föreningen. Från att jag kom som 13-åring fram tills nu så har klubben verkligen behandlat mig på bästa möjliga vis. Det tar emot att lämna klubben som har gjort så mycket för mig, ni är en del av mig. Stort lycka till i slutskedet av säsongen – detta kommer ni att lösa! På återseende, säger John Björkengren.