21-årige mittbacken Kalle Björklund, som är son till VM 1994-hjälten Joachim Björklund, spelar för Falkenbergs FF under säsongen 2021. Den allsvenske spelaren lånas in från Hammarby.

Falkenbergs FF har tappat tre spelare på mittbackspositionen då Calle Johansson och Tibor Brink Joza lämnat och inlånade Grégoire Amiot återvänt till Fortuna Sittard efter sin låneperiod. Därför väljer FFF att nu förstärka truppen med en mittback. Det handlar om Kalle Björklund, som förra säsongen gjorde 14 allsvenska matcher och ett mål för Hammarby. Lånet sträcker sig över säsongen 2021.
– Kalle Björklund är en snabb och rejäl försvarsspelare som är bra på huvudet. Han har gjort det bra de gånger han spelat för Hammarby i allsvenskan. Hans snabbhet och huvudspel känner vi är bra egenskaper som vi vill komplettera vår backlinje med. Han vill fortsätta att utvecklas och få speltid. Eftersom vi har tappat tre mittbackar kommer han nu att vara med och konkurrera med de vi har. Vi hoppas att Kalle kan tillföra oss mycket, säger FFF:s sportchef Håkan Nilsson.

21-åringen är väldigt glad över möjligheten att få spela i Falkenbergs FF.
– Det är jättespännande! Kul att få vara i en så stor klubb som Falkenbergs FF. Ett nytt kapitel och mycket speltid, det är det som jag behöver just nu. Jag har spelat en säsong med Hammarby i allsvenskan och fick spela 14 matcher. Förhoppningsvis får jag spela alla matcher i FFF och utvecklas som spelare. Jag vill få större självförtroende, vinna matcher och känna mig viktig för laget, säger Kalle Björklund.
Han beskriver sig som en kraftfull och snabb duellspelare med bra huvudspel. Lite som pappa ”Jocke” Björklund.
– Det kan man säga. Sen tror jag själv att jag är lite bättre med bollen än vad han var. Men jag är inte på den nivån som han var på. Förhoppningsvis kommer det någon gång, säger han.
Kalle vet vad han vill tillföra till Falkenbergs FF.
– Jag vill komma hit som en stabil mittback. Jag kommer till Falkenberg för att vinna matcher och ta klubben tillbaka till allsvenskan, vilket är målet. Man vill hålla nollan i varje match och det är mitt jobb under matcherna, säger han.

Han gillar klubbens mål om att göra sejouren i superettan ettårig.
– Det är en stor ambition. Det är många lag i superettan som vill ta sig till allsvenskan. Men klubben har tagit in bra spelare och gör vi det bra som lag och har bra kemi oss spelare emellan så kan vi förhoppningsvis ta oss upp igen, säger han.
Han hade andra anbud men valet föll på Laget vid havet.
– Jag kunde gått till andra lag i superettan. Den största anledningen till att jag valde FFF är att de tror på och kommer ge mig stort förtroende. FFF tycker att jag har det som behövs i backlinjen, säger Kalle Björklund.
Vad känner han då till om klubben och staden sen innan?
– FFF har spelat i allsvenskan de senaste åren. På så sätt är det en stor klubb i Sverige. Jag har ingen relation till Falkenberg som stad men min farmor och farfar bor lite längre ner, i Laholm. Jag har hört att det är en fin sommarstad. Astrit Selmani har berättat bra saker om Halland, säger han.

Mittbacken, som har två U19-landskamper på meritlistan, är uppvuxen i Spanien och pratar därför lysande spanska. Kalle är fostrad i anrika Valencias akademi och spelade där fram tills säsongen 2017-2018.
– Jag kom upp till Valencias B-lag innan jag blev utlånad till ett lag (Torre Levante) i spanska fjärdeligan, där jag spelade 36 matcher. Efter det blev det ”Bajen”, säger han.
Ifjol fick han göra allsvensk debut. Till slut blev det sex matcher från start och åtta inhopp i högsta divisionen. I bortamatchen mot IFK Norrköping gjorde han också sitt första allsvenska mål.
– Att spela i allsvenskan är något man har drömt om sedan man var liten. Jag förväntade mig inte det, då jag blev utlånad till Frej. Men jag hann bara spela fem-sex matcher innan det blev det några skador i Hammarby. Jag fick chansen och gjorde det bra, säger han.
21-åringen kommer till Falkenberg på söndag och gör sin första träning med FFF på måndag.
– Jag ser fram emot att få träffa mina nya lagkamrater, träna med laget och vara med på försäsongen. Jag är laddad och jättetaggad, säger han.

Varmt välkommen till FFF, Kalle Björklund!

Foto: Therese Back