Laholms FK
I förrgår blev mittbacken Kalle Björklund från Hammarby klar för Falkenbergs FF. Nu är det mångsidige ytterbacken Linus Borgström från Malmö FF:s tur.

19-årige Linus Borgström har Västra Ingelstad IS som moderklubb och kom till Malmö FF som 13-åring. I mars 2020 skrev han på ett lärlingskontrakt som sträcker sig över 2021. Han gjorde A-lagsdebut i en träningsmatch mot IFK Malmö förra året och har suttit på bänken i både allsvenskan och svenska cupen. Men nu är han klar för Falkenbergs FF. Han lånas in från Malmö FF under säsongen 2021.
– Linus Borgström är en stark och snabb försvarsspelare som kan spela på olika positioner i backlinjen. Lägg därtill en lojal lagspelare så tror vi att han kommer passa in mycket bra i Falkenbergs FF och vår spelargrupp, säger FFF:s sportchef Håkan Nilsson nöjt.
Linus Borgström själv är mycket glad över att nu tillhöra FFF.
– Det känns fantastiskt! Jag har hört mycket bra om klubben och har fått goda intryck av både klubben, huvudtränaren och sportchefen. Jag känner Samuel Adrian och Melker Nilsson från MFF och har snackat med dem. De har sagt att det är en fin förening med många justa och sköna killar som är sugna på att komma tillbaka till allsvenskan, säger Linus Borgström, som har spelat sex U19-landskamper.

Han ser sig som en hårt arbetande ytterback som kan husera på alla positioner i backlinjen.
– Jag gillar att hänga med upp i anfallen och även att försvara mitt eget mål. Jag är en snabb ytterback som gillar att bryta bollar. Jag är rätt brytningssäker. Jag är allround och bred som spelare. Jag är helst högerback, men kan även spela vänsterback och mittback. Jag har lärt mig hur man tänker på alla olika positioner, vilket har varit lärorikt, säger 19-åringen.
Flera superettan-klubbar var intresserade av att förstärka backlinjen med Linus Borgström.
– Falkenbergs FF var det bästa valet för mig. Framförallt för att det är ett lag som vill komma upp till allsvenskan, där man varit i ganska många år, igen så snabbt som möjligt. Det nappade jag på direkt, då jag har spelat i ett vinnande lag innan. Jag kollade några matcher förra året och tycker att laget spelar rätt bra. Det känns som en bra förening att utvecklas i, säger han.

Han tycker att han har utvecklats mycket genom att vara med och träna med MFF:s A-lag under ett helt år.
– Det är Sveriges bästa klubb och de bästa spelarna spelar i Malmö FF. Man lär sig mycket av dem. De hjälper en väldigt mycket på träningar och pratar med en, säger ytterbacken.
I FFF vill han vara med och medverka till att laget gör en väldigt bra säsong.
– Jag vill fortsätta spela fin fotboll, vinna matcher och hjälpa laget att komma tillbaka till allsvenskan, säger han.
På ett personligt plan vill Linus Borgström utvecklas så mycket det bara är möjligt.
– Jag vill bidra mer till anfallsspelet och vara farlig när jag slår mina inlägg. Samtidigt ska jag fortsätta jobba hårt i försvarsspelet och freda målet. Det viktigaste för mig är att spela matcher och utvecklas på seniornivå i den tuffa svenska fotbollen, säger han.
Han välkomnar konkurrenssituationen som väntar honom.
– Jag vet att man blir bättre av det. Det triggar en och gör att man presterar bättre, säger nyförvärvet.

Han ser fram emot att bekanta sig mer med staden framöver.
– Jag var på Strandbaden för några veckor sen, men vet inte så mycket om staden i övrigt, säger talangen, som gör sin första träning med sina nya lagkamrater redan idag.
– Det ska bli kul att komma i gång!

Varmt välkommen till FFF, Linus Borgström!

Foto: David Svensson