För första gången kommer en rysk spelare att representera Falkenbergs FF. Anfallaren Kirill Pogrebnyak har idag signerat ett ettårskontrakt med klubben. – Jag är väldigt glad över att ha skrivit på för FFF, säger 26-åringen från Moskva.

185 centimeter långe Kirill Pogrebnyak imponerade under sitt provspel med FFF förra veckan och gjorde lagets första mål i 2-0-segern över IFK Göteborg i fredags. I morse landade han åter på svensk mark. Nu har han undertecknat ett ettårsavtal med FFF.
– Efter en veckas träning med oss och matchen mot IFK Göteborg så var vi helt eniga om att Kirill var så intressant att vi fullföljde vårt erbjudande om kontrakt. Vi ser Kirill som en mycket spännande forward och hoppas att han kommer tillföra laget en hel del under året, säger sportchefen Håkan Nilsson om klubbens sjätte värvning inför allsvenskan 2019.

Kirill Pogrebnyak har spelat i Ryssland, där han främst huserat i andraligan, under hela sin karriär. Närmast kommer han ifrån FC Baltika Kaliningrad.
– Jag har väntat länge på att få pröva på spel i ett annat land i Europa och jag tror att allt kommer att bli bra i Falkenberg. Jag tycker att vi har ett bra lag med bra killar och spelare som håller bra standard. Klubben har gjort bästa möjliga intryck på mig. Vi har en ljus framtid, säger Kirill Pogrebnyak.

Strikern har gjort 14 juniorlandskamper och nio mål för Rysslands U18-, U19- och U20-landslag. Han är en duktig avslutare och bra på att nosa sig till målchanser.
– I varje match ska jag försöka hjälpa laget att vinna. Jag ska försöka göra så många mål som möjligt, säger nyförvärvet.
Hans brorsa heter Pavel Pogrebnyak och har bland annat spelat för Fulham och Stuttgart och deltagit i EM i Ukraina 2012.
– Jag påminner om honom i spelstilen. Jag har allt som krävs för att bli framgångsrik, men jag måste jobba hårt, säger Kirill Pogrebnyak.

FFF:s senaste tillskott följer med laget till träningslägret i Salou i Spanien imorgon och kommer att bära tröja nummer 15.

Foto: Glenn T. Unger