Norrby IF
Anfallaren Leonardo Farah Shahin från BK Häcken är klar för Falkenbergs FF, den klubb som han gjorde sin allsvenska debut mot 2020. 19-åringen har signerat ett treårskontrakt med FFF.

Leonardo Farah Shahin har IFK Uddevalla som moderklubb och gick inför säsongen 2019 till BK Häcken. Efter att ha öst in mål i klubbens juniorlag fick han göra allsvensk debut den 3 oktober 2020 i en match mot just FFF. Hösten 2021 var han utlånad till AFC Eskilstuna, där det blev två framträdanden i superettan och under förra året var han utlånad till Qviding FIF, där han producerade tolv mål på 28 seriematcher i division 1 södra. Idag har han undertecknat ett treårigt avtal med Falkenbergs FF.
– Det känns riktigt bra att komma till FFF. Jag längtar till att få komma igång och träffa alla spelare och tränare samt att fortsätta ta steg i min utveckling, säger Leonardo Farah Shahin.
Han har bara gott att säga om klubben så här långt.
– Jag har alltid vetat om att FFF är en elitklubb som har bra förutsättningar och många supportrar. Min allsvenska debut 2020 var faktiskt mot Falkenbergs FF och jag mötte även laget två gånger under säsongen 2022, då de spelade riktigt fin fotboll, säger anfallaren.

Vad är då för spelartyp som FFF har kontrakterat? Han beskriver sig själv enligt följande:
– Jag ser mig själv som en nia, en striker som ska bidra med mål och poäng. Samtidigt så är jag en lite allround spelare som kan bidra med mycket både i speluppbyggnaden och såklart framför mål, säger Leonardo Farah Shahin.
Han tror sig kunna passa utmärkt in i FFF:s spelsätt.
– Det var en stor faktor till varför det blev Falkenbergs FF. Jag har spelat i exakt den formationen (4-2-3-1) senaste säsongen och FFF:s fina fotboll offensivt och tuffa press defensivt kommer passa mig bra.
”Leo” har målen klara för kommande säsong, som inleds med årets första träningspass på måndag klockan 17.00.
– Såklart finns det massor av olika delmål under en säsong, men för mig individuellt så är målet framförallt att utvecklas och bli en bättre spelare än vad jag var förra året. För oss som lag så tror jag att de flesta känner att FFF är en klubb som ska spela i minst superettan. Så att ta klubben uppåt är något som jag hoppas kunna bidra till, säger han.

Han är väldigt seriös och lägger mycket energi och tid på sin träning.
– Jag ska vara ärlig och säga att det inte blir mycket annat än fotboll. Det blir mycket extraträning och fokus på återhämtning när man inte tränar med laget.
Han kommer att flytta från Göteborg till Falkenberg inom kort.
– Ja, planen är att flytta ner. Jag vet dock inte så mycket om staden i sig mer än att det är ett populärt ställe att åka till under sommaren. Förhoppningsvis kommer jag in i det rätt så snabbt.
Förra säsongen blev det alltså tolv mål för Qviding FIF. Det vill 19-åringen toppa i år.
– Jag kommer inte säga någon siffra men jag tror att jag kan göra betydligt många fler. Förra året kunde det även där blivit ett par till, men med den kvalitet som kommer att finnas runt omkring mig på planen i år så hoppas jag på fler än förra säsongen, säger Leonardo Farah Shahin.

FFF:s sportchef David Svensson är nöjd över klubbens senaste nyförvärv.
– I Leonardo får vi en anfallare med de egenskaper som vi eftersöker. Han är djupledsgående, målfarlig och lägger också ner ett hårt arbete för laget. Han gjorde det mycket bra under fjolåret i Qviding FIF och det är en målmedveten kille som kommer passa väl in hos oss, så det känns väldigt roligt att få välkomma Leonardo till Falkenbergs FF, säger David Svensson.

Varmt välkommen, Leonardo!