Kristianstad FC
Falkenbergs FF stod upp väldigt bra mot serieledande Djurgården i afton. DIF vann med 1-0. Men frågan är hur matchen slutat om FFF satt sitt friläge i första halvlek. Det fanns hur som helst positiva saker att ta med sig.

FFF gjorde ett gäng förändringar i startelvan jämfört med senast. Mahmut Özen, Per Karlsson, Tobias Englund, Anton Wede, Christoffer Carlsson och Nsima Peter klev in i startelvan. Djurgården hade mest boll i första halvlek men FFF försvarade sig väldigt bra. Hampus Nilsson stod för en kalasräddning på en nick från Astrit Ajdarevic och gjorde flera andra fina ingripanden. Men det var FFF som hade den bästa chansen i halvleken. Nsima Peter frispelades men sopren med Tommi Vaiho misslyckades han med avslutet, som gick utanför mål. Anton Wede hade också ett distansskott som inte var långt ifrån att resultera. Precis innan paus hände något väldigt tråkigt. Utmärkte ytterbacken Mahmut Özen tvingades nämligen utgå med en knäskada. FFF hade 0-0 mot de guldjagande stockholmarna i paus.

Inför andra halvlek kom Ludvig Johansson in istället för skadade Özen. Det var ”Luddes” allsvenska debut. Nio minuter in i andra halvlek ställde Djurgården om vindsnabbt. Mohamed Buya Turay närmast flög förbi FFF-försvaret och lättade in bollen. Det var ett klassmål som de gulvita inte lyckades förhindra. Djurgården hade bud på 2-0 när Emir Kujovic fick ett superläge precis framför mål, men sköt över. FFF gjorde två byten under slutkvarten. Först ersatte Robin Östlind Kalle Söderström och sedan kom Kirill Pogrebnyak in i Christoffer Carlssons ställe. I slutminuterna ville FFF haft straff sedan Pogrebnyak knuffats omkull i straffområdet, men fick inget gehör hos domarteamet.

Djurgården vann matchen på Tele2 Arena med 1-0. FFF får ta med sig kämparinsatsen och att man skakade Sveriges just nu bästa lag på bortaplan. Positivt är att Hampus Nilsson gjorde en ny bra insats i målet och att Ludvig Johansson gladde i debuten. Redan på söndag är det en viktig hemmamatch mot IFK Norrköping. Därför gäller det att ladda om snabbt!