Norrby IF
Nyzeeländska anfallslöftet Matthew Garbett blir FFF:s nästa nyförvärv.
17-åringen, som fyller 18 år i april, har idag signat ett treårskontrakt med Gulvitt.
– Jag kan inte vänta på att få komma i gång med laget och möta spelarna och ledarna. Jag har hört mycket om klubbens traditioner och historia, så jag är exalterad över att få komma till FFF och börja träna med klubben, säger han.

Strikern, som också kan spela offensiv mittfältare, ser sig som en snabb och teknisk spelare.
Jag älskar att dribbla och att skapa chanser. Jag tvekar inte när chanser dyker upp framför mål, säger Matthew Garbett.
Han blir FFF:s andra spelare från Nya Zeeland. Den första, Dan Keat, var med och spelade upp FFF i allsvenskan för första gången 2013 och räddade sedan kvar FFF i högsta divisionen två år i rad med avgörande mål i sista matchen. Dan känner Matthew väl då Dan och före detta FFF-anfallaren Zlatan Krizanovic arbetar för nyzeeländska akademin Olé Football Academy, som har ett samarbete med Torslanda IK och som Matthew Garbett har tillhört.
– Jag har arbetat nära Dan och han har berättat mycket om klubben och matcher han har spelat. Förhoppningsvis kan jag också skapa några härliga minnen under min sejour, säger nyzeeländaren.
Han har hört mycket gott om FFF av både Dan och Zlatan.
– De har sagt att de båda gillade sin tid i klubben, att människorna är väldigt vänliga och välkomnande, att klubben har bra ambitioner och att supportrarna är stöttande mot laget, säger juniorlandslagsmannen.

Han är inte bekymrad över den långa flytten från Nya Zeeland till Sverige.
– I slutändan är det detta som jag har jobbat för under hela mitt liv och jag är väldigt förväntansfull inför min första möjlighet i professionell fotboll. Självklart är det hårt att lämna vänner och familj i så ung ålder, men jag tror att detta är rätt tid för mig att flytta till Europa, säger Matthew Garbett.
Faktum är att han har bott i Europa tidigare. Han är född i England och då hans mamma är från Frankrike har han även ett franskt pass.
– Jag föddes i London och flyttade sedan till Frankrike. Jag anlände till Nya Zeeland som femåring. Jag har besökt Frankrike och andra länder i Europa flera gånger, så detta är ingen överraskning för mig, säger anfallaren.
Han spenderade en del tid i Europa förra året då han tränade med några klubbar för att få smak på spelet i Europa.
– Jag tränade några gånger med Torslanda. Jag var i ÖIS ett tag och sedan var jag hos en klubb i Danmark och en i Schweiz. Jag upplevde att den svenska fotbollen är fysisk men väldigt traditionell. Jag känner att jag är förberedd nu. Att jag har varit involverad i seniorfotboll sedan jag var 14 år har hjälpt mig mycket, säger Matthew Garbett, som har spelat i Nya Zeelands högstaliga de senaste tre åren.

I slutet av förra året representerade han sitt hemland i U17-VM i Brasilien. Han startade i alla tre matcher och gjorde mål mot både Angola och Kanada.
– Det var en häftig upplevelse, speciellt eftersom jag fick starta varje match och göra några mål. Det visade hur jag står mig i jämförelse med andra spelare i min ålder. Det var fantastiskt att spela mot Brasilien i Brasilien inför nästan 15 000 åskådare, säger han.
Matthew Garbett vet vad han vill få ut av sin tid i klubben.
– Jag hoppas att jag kan bidra med glöd, göra mål och hjälpa laget att vinna så många matcher som möjligt. Jag hoppas få spela mycket och bli en startspelare för FFF. Jag försöker alltid sikta högt, säger FFF:s senaste nyförvärv.

Håkan Nilsson är glad över att ha värvat stjärnskottet.
– Vi är mycket nöjda över att ha signerat kontrakt med en av Nya Zeelands mest lovande fotbollsspelare. Det är tack vare Dan Keat och hans goda relation med oss som vi lyckats kontraktera Matthew. Det ska bli mycket spännande att följa hans utveckling i Falkenbergs FF, säger sportchefen.

Foto: Linus Folkesson