Getinge IF
Falkenbergs FF är vidare i Svenska cupen efter ett sanslöst drama borta mot IK Oddevold i Uddevalla. FFF spelade med en man mindre i över 100 minuter och åkte på tre utvisningar på i tur och ordning Nsima Peter, Samuel Adrian och tränaren Jonas Axeldal, men lyckades ändå vinna i förlängning.

FFF fick en smakstart på matchen och tog ledningen redan efter fem minuter. Nsima Peter blev helt fri och var iskall när han rundade målvakten och behärskat rullade in bollen. Bara några få minuter senare uppstod en mycket tilltrasslad situation i FFF:s straffområde. Tim Erlandsson knockades groggy av en motståndare och tappade bollen som sedan slogs i mål. Av någon märklig anledning valde domaren ändå att godkänna målet. FFF:s spelare var skogstokiga och drog i frustration på sig flera varningar. Matchen var inte ens en kvart gammal när Nsima Peter drog på sig sin andra varning och visades ut. Ett mål och två gula kort i comebacken med andra ord. Efter 21 minuters spel återtog FFF ledningen efter ett jätteskott av Kwame Kizito, vars projektil från distans letade sig hela vägen in i mål. Första halvlek präglades liksom hela matchen av mycket kamp men det stannade vid tre mål under de första 45 minuterna. Ett decimerat FFF ledde med 2-1 i paus.

FFF tvingades till ett byte i halvtid. Smällen mot huvudet gjorde att Tim Erlandsson inte kunde fullfölja sin comeback i A-lagssammanhang. FFF var beredda på att slita hårt med tio man och oj, vad killarna slet. Det var inte mycket ordnat spel, utan det böljade fram och tillbaka. Gulvitt stod pall fram till 72:a minuten, då Oddevold tryckte in kvitteringen. FFF bytte först in Adam Bergmark Wiberg, som bytte av Kwame Kizito. FFF bytte sedan in Anton Wede och Oliver Hintsa. Ut gick Kalle Söderström och Lorik Ademi. ”ABW” skulle få en superchans att avgöra matchen, men friläget räddades av hemmakeepern. Returen sköt Anton Wede över. Viktor Noring gjorde en mycket viktig räddning när han knep ett friläge i 86:e minuten. Oddevold skulle också hinna pricka ribban, via Norings fingrar, på övertid. Puh, där var det nära. Det svängde fram och tillbaka, men 2-2 stod sig matchtiden ut och cupmatchen gick till förlängning.

FFF skaffade sig en drömstart i första förlängningskvarten. Efter fem minuter utnyttjade Adam Bergmark Wiberg ett misstag från en av Oddevolds försvarare. ”ABW” var iskall när han skaffade sig själv ett friläge och dunkade in bollen i bortre hörnet. FFF, som då spelat med en man mindre sen minut 14, var i ledning! 3-2 till FFF var också ställningen efter 15 avverkade minuter av förlängningen. Under slutkvarten var det trötta ben på många håll. FFF jobbade och slet. Det fanns bara en sak, och det var att FFF skulle ta sig vidare. I 114:e minuten kom Linus Borgström in istället för en slutkörd Umar Bala Muhammed. I slutminuterna blev det totalt kaos på planen. Samuel Adrian drog på sig sin andra varning och åkte ut varpå tumult uppstod. Oddevolds spelare var galna, men klarade sig undan med ett gult kort. I tumultet blev också FFF-tränaren Jonas Axeldal utvisad. FFF fick alltså tre röda kort i matchen. När spelet till slut kunde återupptas så höll FFF undan med nio spelare och vann med 3-2. Det var en mycket stökig match som kan beskrivas som en bergochdalbana, men FFF visade stark moral och gick vidare trots alla motgångar.

– Det blev ingen fotbollsmatch, tyvärr. Det var fullständigt kaos. Det är horribelt att de fick göra sitt första mål. Matchbilden förändrades när Nsima Peter åkte ut. Då fick vi spela ett annat spel, men det var inte mycket att välja på. Vi gjorde det ganska bra. De sårade oss inget i första halvlek. Kizito gjorde ett jättefint mål och då kändes det bra. 2-2-målet kom slumpartat. Då började man ställa in sig på att det skulle bli en lång kväll. Det var skönt när Adam gjorde 3-2. Vi kände att vi skulle få omställningslägen och det fick vi onekligen. Sen blev det att freda sitt mål hela vägen in. Man var rädd att det skulle dyka upp en straff eller något annat som skulle avgjort. Utefter förutsättningarna tycker jag definitivt att vi förtjänade att vinna, summerar Tobias Tuvesson och tillägger:
– Vi var en man mindre i över 100 minuter, och alla slet häcken av sig. Umar fick vi bära av planen i slutet. Det är det här jobbet som kommer att krävas i höst. Detta var välbehövligt. Bara att vinna igen betyder mycket. Sättet vi vinner på är en styrka för oss. Jag tror att detta påverkar oss jättemycket positivt!

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Mahmut Özen, Mohammad Ahmadi, Tobias Karlsson, Tobias Englund – Kalle Söderström, Samuel Adrian, Lorik Ademi, Umar Bala Muhammed – Kwame Kizito, Nsima Peter.

Foto: Lollo Skagerfält