Norrby IF
Tack vare dagens storvinst hemma mot Torns IF är Falkenbergs FF:s P19-lag klara seriesegrare.
– Det känns väldigt bra, att göra det med två matcher kvar visar vilket bra lag vi är. Tyvärr har vi spelat i en lite för enkel serie – för det har runnit iväg med en hel del mål – men man ska inte ta ifrån oss att vi är väldigt bra framför mål och sätter många av chanserna som vi skapar, säger lagkaptenen Melker Larsson.

P19 har kammat hem 18 vinster och spelat oavgjort en gång under sina 19 genomförda seriematcher i division 1 för P19-lag.
– Jag skulle säga att vi totalt sett gör en riktigt bra säsong. Vi har i år kunnat fokusera på att spela en bra och varierad offensiv fotboll. Årets upplaga av P19 består av flera individuellt duktiga fotbollsspelare som dessutom jobbar väldigt hårt för varandra, säger tränaren Tomas Larsson och fortsätter:
– Det har gjort oss till ett jobbigt lag att möta.Vi har spelat ett rörligt, passningsinriktat och varierat anfallsspel, samtidigt som vi haft ett stabilt och bra försvarsspel.
Han tycker att P19 har varit för bra för division 1-serien.
– Med det sagt så är det ändå imponerande att vara obesegrade i 19 matcher. Vi hade 16 raka segrar innan det blev oavgjort mot Landskrona, som är ett annat bra lag i vår serie.

Det återstår två omgångar men seriesegern säkrades redan idag mot Torns IF. FFF vann med hela 6-0. Melker Larsson (2), Samuel Sjöberg, Lucas Sibelius, Mohanad Saeed och Shane Kalem Royson stod för målen.
– Att vinna en serie är alltid speciellt och något man faktiskt inte får uppleva så många gånger, om ens någon gång. Så visst är det speciellt för alla inblandade spelare och oss ledare. Det blir ett bevis på att vi faktiskt gör något bra och att här finns spelare underifrån som vill bidra högre upp med Falkenbergs FF. Sen i dessa tuffa tider för föreningen så är det skönt att få glädjas lite över de positiva saker som händer lite i bakgrunden av vårt hårt kämpande A-lag, säger Tomas Larsson.

I och med seriesegern tar P19 klivet upp i P19-superettan nästa säsong.
– Det kommer bli en perfekt serie för oss, med många bra lag och bara tuffa matcher. Det kommer att bli utvecklande för våra killar och ett bevis på om du håller för spel på högre nivå. Det gör också att de spelare som flyttas upp i vårt A-lag kommer mer förberedda, säger tränaren.
FFF vill vara med och utveckla duktiga fotbollsspelare från hela kommunen.
– När vi ligger i P19-superettan så kan det locka lovande spelare runt omkring att ta chansen och nå sin potential genom att spela med oss. För vad man än tror så är vägen till att nå elitfotboll störst genom att gå vidare genom en duktig akademiverksamhet, säger Tomas Larsson och tillägger:
– Vi har mycket träning med hög kvalitet och fantastisk ambition i gruppen, samtidigt som fokus ligger på att behärska alla tekniska, taktiska och fysiska detaljer som krävs för att lyckas. Vi tränar för att nå elitnivå och då är det också viktigt med bra matcher.

Grattis killar!