Laholms FK
Under måndagskvällen spelade Falkenbergs FF sin femte allsvenska premiär. Och det blev en jämn och tuff match mot BK Häcken. FFF gjorde det första målet genom Tobias Karlsson men Hisingslaget kom igen och kvitterade innan pausvilan. Matchen var jämn ända in i slutet och full av kamp. Till slut delade lagen på poängen.

Efter en jämn inledning där lagen kände på varandra fick FFF den första riktiga chansen efter 17 minuters spel. Kwame Kizito hann före Häckens målvakt Peter Abrahamsson till en djupledsboll men sköt sedan rakt på sin tidigare lagkamrat. Två minuter senare fick Marcus Mathisen nästa stora möjlighet. Efter ett bra anfall prövade han lyckan från distans och fick se bollen smita utanför vänstra stolpen.

Efter 24 minuter tog FFF ledningen. Efter en hörna hamnade bollen hos Christoffer Carlsson. Han lade in bollen mot mål och där nickskarvade Tobias Karlsson in Laget vid havets ledningsmål! I 27:e minuten fick Kalle Söderström bra träff från distans och fick se bollen gå över ribban. Där var det nära 2-0. Efter en halvtimme utjämnade BK Häcken genom Daleho Inrandust sedan FFF inte fått bort bollen. Det var gästernas första chans i matchen och de tog vara på den direkt. I 33:e minuten fick Jacob Ericsson ett läge till vänster i straffområdet. Skottet gick utanför bortre stolpen. Fler chanser blev det inte i första halvlek. Ställningen var 1-1 i paus. FFF gjorde en fin halvlek och vann skottstatistiken med 6-1.

Tre minuter in i andra halvlek fick BK Häcken en frispark på offensiv planhalva. Den höll på att skarvas in i eget mål av John Chibuike. Men lyckligtvis gick nicken utanför stolpen. I 52:a minuten fick BK Häcken en stark möjlighet. Adam Andersson fick ett gyllene läge, men Johan Brattberg räddade och FFF kunde sedan få undan bollen till hörna. FFF var nära att ta ledningen i 64:e minuten. Marcus Mathisen slog en jättefin frispark som tvingade Abrahamsson att sträcka ut rejält. Och efter den efterföljande hörnan fick Calle Johansson ett läge i boxen. Han vände sig om och sköt, men fick inte avslutet på mål.

Kwame Kizito vred sedan knäet och fick lämna planen på bår. Nsima Peter kom in i 69:e minuten i hans ställe. Och med knappa kvarten kvar gjorde Gulvitt nästa byte. Då var det Anton Wede som ersatte Christoffer Carlsson, som assisterade till 1-0-målet. I 77:e minuten räddade Johan Brattberg ett friläge från ex-FFF:aren Gustaf Nilsson. Med sju minuter kvar av ordinarie tid sköt Nsima Peter ett skott som fångades av Abrahamsson. I 88:e minuten gjorde FFF ett dubbelbyte. Nyzeeländaren Matthew Garbett och ordinarie lagkaptenen Tibor Brink Joza kastades in i handlingen och ut gick John Chibuike och Kalle Söderström. Det var spännande ända in i slutet men det blev inga mål i andra halvlek. Matchen slutade oavgjort. FFF fick därmed med sig en fin poäng mot ett tippat topplag i premiären på Falcon Alkoholfri Arena.

– Jag är nöjd över att vi fick börja med poäng på hemmaplan. Det var viktigt. Och förra säsongen tog vi inga poäng mot BK Häcken. Det känns som att vi hade en helt annan stabilitet än tidigare, säger FFF:s huvudtränare Hasse Eklund.