Norrby IF
Imorgon kväll är det äntligen dags för Falkenbergs FF att spela sin första match i allsvenskan anno 2020. Topptippade BK Häcken gästar Falcon Alkoholfri Arena i premiären och FFF är laddat till tusen.

FFF:s lagkapten Tibor Brink Joza ser fram emot premiären.
– Det ska bli väldigt intressant. Det ska bli väldigt kul att starta upp allsvenskan. Vi har en bra känsla i gruppen, säger ”Tibbe”.
Han representerade motståndaren BK Häcken mellan 2011 och 2013.
– Det var första gången som jag flyttade från Halmstad. Jag var där i tre år och har kontakt med sportchefen (Sonny Karlsson) ibland, så det är lite speciellt för mig att möta dem, säger han.
Försvararen beskriver Hisingsgänget som ett spelskickligt lag.
– De vill rulla boll och ha mycket bollinnehav. Vi måste ligga rätt i positionerna och ha tålamod i vårt spel, säger lagkaptenen.

Hasse Eklund har längtat länge efter premiären.
– Det känns skönt att det kommer i gång och vi är glada över att få börja på gräs i och med att vi har tränat på gräs under hela coronatiden och inte behöver byta underlag, säger huvudtränaren.
BK Häcken ser han som en tuff motståndare.
– Det finns inga lätta matcher i allsvenskan. Det är ett lag som jag absolut tror kommer att tillhöra topp-sex. De har många skickliga spelare och är ett bra lag. Jag är glad över att få börja på hemmaplan, i en omgivning som vi känner till, säger Eklund.
Blir det speciellt att ta ut laget när det inte har spelats match på några månader?
– Ja, det är lite svårare. Många har varit väldigt bra under denna tid och det har varit bra träningar. Men det är svårt att välja spelare bara på grund av träningar. Man vill se dem i match och se vad som funkar och inte. Det blir ett verktyg som försvinner för mig. Man får mer gå på taktiska val och känsla.
Hur har det varit att trappa upp träningen under de senaste veckorna?

– Man märker på killarna att det är bättre intensitet och man märker lite frustration ibland. Man har känt att det börjar dra ihop sig. Det här har vi längtat efter och det är det här som vi vill. Vi är redo. Som alla andra lag är vi lite osäkra på var vi står rent form- och tempomässigt, men det kommer snabbt att visa sig, säger coachen.

Han är positivt inställd till att det nu får göras fem byten i matcherna.
– Det är jättebra. Fler kan komma i spel och som tränare får man fler taktiska verktyg. Jag tror att det kommer att vara en stor vinst för framförallt de unga spelarna i truppen, då fler kan få speltid. Det är lättare att hålla fler spelare på humör när spelare kommer att få fler minuter i matcherna tack vare de fem bytena, säger Hasse Eklund.
Desto tråkigare är det såklart att det inte blir någon publik på plats på Falcon Alkoholfri Arena under måndagskvällen.
– Vi får göra supportrarna stolta genom att vinna och göra en bra insats. Det är tråkigt att publiken inte kan vara med, men jag hoppas att man snabbt kan börja släppa in lite folk och att vi kan få lite stämning runt matcherna, säger han.

Tim Erlandsson är korsbandsskadad. Annars ser det bra ut på skadefronten. Mahmut Özen närmar sig comeback, men är inte i matchform riktigt än.
– Det är inget som vi tänker stressa med. Vi har honom som ett ess i rockärmen. Han får komma när han känner sig mogen, säger Hasse Eklund.

FFF mönstrar följande matchtrupp:
1. Johan Brattberg (mv)
3. Kwame Kizito
4. Carl Johansson
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
9. Nsima Peter
10. Kalle Söderström
11. John Chibuike
12. Christoffer Carlsson
13. Marcus Mathisen
14. Matthew Garbett
16. Viktor Noring (mv)
17. Edi Sylisufaj
18. Jacob Ericsson
20. Sander van Looy
22. John Björkengren
25. Tobias Englund
28. Melker Nilsson
33. Tibor Brink Joza (K)

Avspark sker klockan 19.00.