Getinge IF
Under torsdagskvällen höll Falkenbergs FF årsmöte, vilket skedde digitalt. Under årsmötet redovisade FFF ett ypperligt ekonomiskt resultat. Och legendariske spelaren och senare bankmannen Henrik Bertilsson valdes in som ny ledamot i styrelsen.

Under årsmötet redovisade Falkenbergs FF sitt ekonomiska resultat för år 2020. Föreningen omsatte under året 44,73 miljoner kronor och gjorde – mycket tack vare en spelarförsäljning av John Björkengren och en vidareförsäljning av Jesper Karlsson – sitt bästa ekonomiska resultat någonsin. FFF gjorde en vinst på 8,47 miljoner kronor och har nu ett eget kapital som uppgår till drygt 9,2 miljoner kronor. Föreningens målsättning är att ha ett eget kapital på tio procent av omsättningen och det uppfylls med råge. En del av det egna kapitalet kommer att användas till den satsning som klubben gör för att kunna återvända till allsvenskan.

Falkenbergs FF:s klubbchef Patrik Lundgren kommenterar det ekonomiska resultatet.
– Det är naturligtvis ett bra resultat som visar att vi tar ett stort ansvar för ekonomin. Vi hade ju självklart hellre velat satsa de pengarna 2020 för att klara oss kvar i allsvenskan, men nu får vi istället en bra möjlighet att kunna satsa under 2021, vilket är positivt, säger han.
Ordförande Patrik Hannell:
– Jag hade föredragit att gå med förlust 2020 och stannat kvar i allsvenskan inför 2021. Nu är läget som det är och vi får göra det bästa av det, med andra ord bli etta eller tvåa i superettan och vara tillbaka i finrummet nästa år, säger han.

Vad gäller styrelsen så föreslog valberedningen omval av ordförande Patrik Hannell på ett år och så blev också fallet. Styrelseledamöterna Niklas Korshag, Magnus Wernersson och Ulrika Winroth valdes om på två år. Bodil Möller avböjde omval. Istället valdes förre FFF-spelaren Henrik Bertilsson, som avgjorde den mytomspunna Snömatchen 2002, in på två år.
– Jag är hedrad över styrelseuppdraget i FFF och taggad inför uppgiften och ser fram emot att jobba hårt i styrelsen för fortsatta FFF-framgångar. Precis som på fotbollsplanen är det ett lagspel i styrelserummet och det är viktigt med mångfald av erfarenheter även där, säger Henrik Bertilsson och fortsätter:
– Det ska bli spännande att återigen få vara med i en miljö bland framåtblickande spelare och ledare och att i styrelserummet och i föreningen få förmånen att dela med mig av mina erfarenheter från spel i klubbar på allsvensk toppnivå.
Han vet vad han vill bidra med.
– Jag ser fram emot ett verka för ett hållbart samarbete med klubbar på lokal och regional nivå där det ska vara naturligt för talanger i närområdet att välja FFF för sin fortsatta fotbollsresa. Jag har själv gjort resan från Stafsinge till eliten, så jag vet hur viktigt det är med ett bra samarbete mellan klubbarna, säger Henrik Bertilsson.
Styrelsen består numera av ordförande Patrik Hannell, vice ordförande Rolf Landholm och ledamöterna Heléne Stålbom, Jan Andersson, Magnus Wernersson, Henrik Bertilsson, Ulrika Winroth, Niklas Korshag och Jörgen Hallgren.

Calle Johansson belönades med priset som årets herrspelare av Svenssons Ur & Optik. Supporterföreningen Yellow and White Pride delade också ut pris till årets spelare. Nyss nämnde Calle Johansson fick priset på herrsidan och på damsidan gick det till Stina Wisén. Lars-Eric Nilssons pris till årets viktigaste spelare delades ut till Tibor Brink Joza. FFF:s talangpris till Hasse ”Kullen” Svenssons minne gick till Nadeem Omar. Bertil ”Puskas” Karlssons minne respektive Johan Wernerssons minne delades ut till Mattias Larsson respektive Nils Persson.