Norrby IF
Under onsdagskvällen mötte Falkenbergs FF Ullareds IK på bortaplan. Då kom också årets första seger. FFF vann med 2-0 efter ett mål vardera av Robin Hofsö och Wilhelm Ärlig. Det var nyförvärvens första mål i den gulvita tröjan.

Christoffer Andersson ställde ett ungt lag på benen och 18-årige mittbacken Gentrit Ibishi fick spela från start i sin A-lagsdebut. FFF agerade solitt bakåt, med unga duon Gentrit Ibishi-Melker Larsson som mittlås. Gulvitt hade mycket boll och kom till lägen, men lyckades inte spräcka nollan i första halvlek. Då FFF höll tätt bakåt var matchen mållös i paus, detta alltså trots FFF:s spelövertag.

FFF bytte in Tobias Karlsson, Tim Stålheden och Robin Hofsö i paus. Och den sistnämnde skulle komma att ge FFF ledningen. Melker Larsson fick bollen på mittplan och drev den framåt. Han såg sedan Elliot Hintsa göra en bra löpning till höger vilket drog på sig bevakning. Han spelade in bollen till Robin Hofsö som kunde trycka in ledningsmålet. FFF gjorde sedan också 2-0 och då var comebackande Kwame Kizito, som hoppat in, med i förarbetet. Wilhelm Ärlig väggspelade med Kizito och avlossade ett fint skott utifrån som gick in i bortre hörnet. FFF skapade fler målchanser i andra än första och vann till slut komfortabelt med 2-0. Nadeem Omar höll nollan. Målvakten gjorde en bra räddning på en frispark. Närmare än så kom inte Ullareds IK, som dock inte var ofarliga, denna afton.

– Jag tycker att vi gjorde en bra match, där vi fick ha mycket boll och fokusera på vårt anfallsspel och uppbyggnadsspel. Vi kom till en hel del målchanser. Även gött att vi gjorde två mål och höll nollan. Det var en bra match för oss, som inte har fått lika mycket speltid, att visa upp sig i, säger försvararen Melker Larsson.
– Jag är väldigt nöjd. Jag tycker att det var skönt att vi gjorde mål och höll nollan, så det var en stabil match och så som vi tänkt oss, säger keepern Nadeem Omar.
Debutanten Gentrit Ibishi var mycket nöjd efteråt.
– Matchen var bra och händelserik. Det var vi som kontrollerade matchen men Ullared gjorde det svårt för oss att ta oss igenom centralt i banan. Matchen var rolig där man fick testa på ett högre tempo och ett tuffare duellspel. Jag är glad och nöjd över att jag fick denna chansen till att få göra min A-lagsdebut för Falkenbergs FF. A-lagspelarna gjorde det enkelt för mig genom att de hjälpte mig in i matchen direkt, säger 18-åringen.
Wilhelm Ärlig gladdes över sitt första FFF-mål.
– Det var skönt att äntligen få göra mål, säger nyförvärvet från Norrby.

Så startade FFF:

Nadeem Omar – Gabriel Johansson, Melker Larsson, Gentrit Ibishi, William Borgryd – Lucas Sibelius, Carl Martinsson – Rasmus Fridolf, Elliot Hintsa, Umar Bala Muhammed – Oskar Christiansson
Avbytare: Tim Erlandsson, Kwame Kizito, Tim Stålheden, Robin Hofsö, Tobias Karlsson, Oliver Hintsa, Wilhelm Ärlig, Linus Dahl, Godwin Aguda.