Falkenbergs FF gjorde en fin insats i bortapremiären men föll trots det med 2-3 mot Östersunds FK i en mycket dramatisk match.

Båda lagen hade varsin chans under matchinledningen. Båda avsluten gick dock tätt utanför. FFF inledde matchen bra och skulle få en straff sedan Tobias Englund rivits ned i straffområdet i 25:e minuten. Fram steg nyförvärvet Kirill Pogrebnyak. Ryssens straff räddades dock av Aly Keita i ÖFK:s mål.

Drygt tio minuter senare trodde alla på Jämtkraft Arena att Marcus Mathisen skjutit in 1-0 till FFF. Men domarteamet valde efter diskussion att döma bort danskens mål för en högst tvivelaktig offside. Det gjorde FFF irriterat. Istället krutade Hosam Aiesh in 1-0 till ÖFK direkt efteråt. Skottet gick i ribban och in. FFF kunde dock utjämna matchen innan paus. FFF fick ytterligare en straff efter en fällning av John Björkengren och denna gång gjorde straffskytten inget misstag. Christoffer Carlsson rullade lugnt in kvitteringen. Halvtidssiffrorna skrevs till 1-1.

En kvart in i andra tog hemmalaget ledningen på nytt. Hampus Nilsson kunde inte rädda Charlie Colketts distansskott. FFF radade sedan upp kvitteringschanser. Bland annat hade laget en boll i ribban efter en hörna och Carl Johansson hade en hörnnick tätt utanför. Kalle Söderström sköt också tätt över i bra läge vid ÖFK:s högra stolpe. FFF bytte in Edi Sylisufaj och Anton Wede i 78:e minuten och skulle till slut få utdelning för sin press. I 83:e minuten stressade Gulvitt Noah Sonko Sundberg till att slå in bollen i eget mål. John Björkengren stod för skottet som bäddade för målet. Kvitteringen var minst sagt välförtjänt efter en bra FFF-period i halvleken. Två minuter senare gjorde John Chibuike allsvensk debut i FFF-tröjan.

Tyvärr varade inte glädjen länge. I 88:e minuten slog Thomas Isherwood ett inlägg från kanten. Bollen letade sig hela vägen in i mål. Direkt efter målet var FFF nära att kvittera på nick, men den underhållande matchen slutade 3-2 i hemmalagets favör. FFF gjorde en bra prestation och var snubblande nära att plocka poäng i en svår bortamatch. Ibland är fotbollen grym. Med det sagt så finns det mycket positivt att ta med sig till lördagens hemmamatch mot BK Häcken. FFF spelade stundtals riktigt bra fotboll och visade stark vilja. Dessvärre räckte det inte hela vägen den här gången.

Foto: Glenn T. Unger