Torslanda IK
Året lider mot sitt slut och vi gör en tillbakablick över säsongen 2020 genom att presentera ett riktigt gediget bildextra signerat fotograf Robert Boman.

Under en säsong får vi väldigt många fina bilder från vår fotograf Robert Boman men det är långt ifrån alla som visas upp. Till denna bildresumé av året 2020 har vi därför bett fotografen själv att lyfta fram de bilder som vanligtvis inte får så stort utrymme. Inför nästa år hoppas vi, precis som Robert skriver nedan, att vi återigen får njuta av härliga jubelbilder framför en läktare med gul-vita supportrar!

”Vad är en bra bild för Falkenbergs FF? Den bästa är på en spelare klädd i gult som precis gjort mål, han springer rakt mot kameran i lagom motljus och jublar av glädje. Resten av laget kommer efter och jublar minst lika mycket. De kramar sin kamrat som gjort mål, och glädjen för några sekunder vet inga gränser.

Jag tar ca 50 000 bilder på ett år under FFF:s matcher och av dessa är endast en handfull enligt receptet ovan. Ett år som 2020 går de att räkna på ena handen. Vad händer då med resten av bilderna? 45 000 bilder kasseras och är borta för alltid, 5000 väljs ut och efter en andra rensning blir det 2500 kvar som redigeras och levereras till klubben. Bortsett från de som exponeras under säsongen ligger många kvar i ett arkiv och kanske används senare. Det är bra med ett stort arkiv för möjligheten till ett bra och precist urval.

Vad händer då med de 2500 bilder som inte kasseras och inte levereras? Svaret är ingenting. De ligger på någon extern hårddisk och väntar på att få ett värde någon gång i framtiden.

Jag fick frågan om jag ville välja ut lite bilder på det som ”inte händer på planen”, dvs de bilder som normalt sett inte får så mycket uppmärksamhet. Jag är väldigt glad att jag har FFF som uppdragsgivare, klubben ser värdet i en bredd av bilder vilket ger mig frihet och mod att leverera bilder som ibland gränsar till det udda.

Tyvärr är 2020 ett förlorat år på så många sätt, det som på riktigt skapar liv och känsla i bilderna saknades i år. Jag hoppas och tror att vi får se mer av er under 2021, publiken!

Robert Boman”