Norrby IF
Falkenbergs FF åkte på en trist storförlust borta mot Malmö FF på söndagskvällen.
Malmö FF fick en kanonstart och sedan fick FFF inte stopp på blödningen.

Redan i sjunde minuten gjorde hemmalaget 1-0. Jonas Knudsen slog in bollen i straffområdet där en ostörd Romain Gall kunde nicka in den. Två minuter senare hade FFF ett fint anfall. Kalle Söderström levererade en macka till Robin Östlind, som fri med Johan Dahlin sköt utanför. Där var FFF nära en kvittering. Hampus Nilsson gjorde en bra räddning på ett tungt skott utifrån. Men efter en halvtimme kunde inte ens Hampus förhindra att MFF utökade ledningen till 2-0. Efter en tilltrasslad situation fick Markus Rosenberg stå omarkerad och stöta in bollen vid bortre stolpen. MFF var sedan närmare 3-0 än FFF 2-1. Resultattavlan visade 2-0 i paus.

I halvtid gjorde FFF ett byte. Ordinarie lagkaptenen Tibor Brink Joza kom in i Mahmut Özens ställe. Sju minuter in i andra halvlek fick Edi Sylisufaj, som fått förtroendet på topp, ett bra läge i boxen. Han fick till en ganska bra träff, men Dahlin svarade för ett stabilt ingripande och fredade sitt mål. Istället för en reducering gick MFF upp och gjorde 3-0 i 54:e minuten. Arnor Traustason sköt in bollen bakom Hampus Nilsson efter att MFF spelat bort FFF:s försvar. Samma visa var det tre minuter senare när samme Traustason sköt in 4-0 till MFF.

FFF gjorde sitt andra byte i 65:e minuten. Anton Wede klev in i handlingen och Edi Sylisufaj gick ut. Tyvärr blev det ännu ett mål för skåningarna bara minuten senare. Hampus Nilsson gjorde först en fin räddning, men fick ingen hjälp av försvaret och nyinbytte Guillermo Molins kunde retfullt enkelt placera in 5-0.

FFF, som bytte in Tobias Englund istället för John Björkengren i 78:e minuten hade dessvärre inget att sätta emot i andra halvlek utan MFF vann mycket komfortabelt. MFF var till och med nära att göra 6-0. Med fyra minuter kvar av ordinarie tid avlossade Fouad Bachirou stora kanonen och fick se bollen gå via Hampus fingrar i stolpen. MFF vann med 5-0 inför 14 714 åskådare hemma på Stadion. För FFF gäller det att slicka såren och ladda för torsdagens cupmatch mot Vårgårda.

Foto: Lollo Skagerfält