Tibor Brink Joza, 34, har tillhört Falkenbergs FF i tio år och gjort närmare 300 A-lagsmatcher för klubben i sitt hjärta. Nu lämnar hjälten FFF och lägger skorna på hyllan.

De tre senaste säsongernas ordinarie lagkapten kom till klubben första gången från Halmstads BK inför säsongen 2008. Efter tre säsonger i FFF värvades han av BK Häcken. Han återvände inför klubbens första allsvenska säsong 2014 och har bortsett från en utlåning till Östers IF hösten 2014 varit FFF trogen. När David Svensson slutade efter säsongen 2017 utsågs Tibor Brink Joza till ny lagkapten. Vi glömmer aldrig när ”Tibbe” som lagkapten korkade upp den enorma champagneflaskan efter att FFF säkrat det allsvenska avancemanget mot Norrby i Borås 2018. Nu lämnar mycket sympatiske, omtyckte och lojale ”Tibbe” FFF. Han gör det efter att ha spelat 209 seriematcher för klubben i allsvenskan och superettan. Totalt landar han på 292 A-lagsmatcher och sex mål för Laget vid havet.

– Då har dagen kommit då jag ställer mina fotbollsskor på hyllan. Det är med en tyngd i hjärtat jag meddelar att jag inte längre kommer att representera Falkenbergs FF. Under mina tio år i klubben har jag med stolthet burit den gula tröjan. Klubben har varit mitt andra hem under många år och jag har alltid känt samma familjära anda. Det är det som gör FFF så speciellt för mig och många andra. Tack till alla supportrar, spelare och ledare jag stött på genom åren – ni alla har lämnat stora avtryck. Jag kommer att sakna varje sekund med fotbollen och när allt hunnit sjunka in vet jag att jag kommer att se tillbaka på mina år med en stor stolthet. Detta är inte slutet för mig, bara början på något nytt, säger Tibor Brink Joza.

Sportchef Håkan Nilsson har känt ”Tibbe” i två decennier. Han kommenterar avskedet så här:
– Jag har vid upprepade tillfällen sagt att de många avsked som sker inom fotbollen är det värsta jag har i min roll. Vissa är betydligt tråkigare än andra. ”Tibbe” och jag stötte på varandra första gången år 2000, då jag var ledare för Hallands distriktslag. En ung, energisk och glad ung kille var helt given i det Hallandslag som under tre år tillhörde de bästa i Sverige. Bland annat kommer jag ihåg en slutspelsmatch mot Värmland 2002 där ”Tibbe” och hans mittbackskollega fullständigt raderade ut två forwards som hette Ola Toivonen och Marcus Berg och ledde Halland till seger med 3-0, säger Håkan Nilsson och fortsätter:

– När möjligheten fanns att värva honom från HBK inför 2008 var det för mig inga diskussioner, liksom det för mig inte var någon fråga om att värva tillbaka honom från BK Häcken 2014. ”Tibbe” har med sin skicklighet på plan och sin personlighet vid sidan om med att försöka värna och ta hand om alla betytt mycket för Falkenbergs FF under de framgångsrika år vi haft. Jag är helt säker på ”Tibbe” har ett liv och en karriär framför sig som kommer att bli framgångsrik och vill varmt tacka honom för 20 år tillsammans med fotboll som gemensam nämnare.

Tack för allt Tibor Brink Joza!