Kristianstad FC
Ett FFF med tre raka segrar i bagaget möter Torns IF i ett intressant toppmöte imorgon eftermiddag. Ett tokladdat FFF vill bjuda hemmapubliken på en fin match.

”Chrisse”, är du nöjd med insatsen mot Ängelholms FF senast?
– Det var en ganska jämn match ett tag. Vi var lite bättre men Ängelholm var stabilare än förra året och var i en positiv trend. Vi såg till att ta tre poäng och gjorde det genom två fasta situationer, vilket var superbra. De hade väldigt svårt att skapa målchanser mot oss, förutom på en eller två fasta situationer. Jag tycker att vi vann rättvist. Det var ingen klang- och jubelmatch utifrån perfekt spel men det var också en lite tjock gräsmatta vilket gjorde att det blev lite strävt efter hand. Det gjorde att det var svårt att lyckas med tre-fyra moment i laget vilket man behöver för att verkligen kunna skapa tillräckligt mycket. Men det var tre goa poäng på bortaplan och ”clean sheet”. Det är jag otroligt nöjd med.

Och det blev ett helt nytt bortaställ lite överraskande!?
– Ja, jag visste inte heller om det. Det såg väldigt kliniskt, fint och bra ut. Det var ett bra val. Premiärmatch med det stället är bra att ha på CV:t också.

Torns IF är mer spelande i år!
– Ja, mycket mer. De har bytt identitet fullständigt. De har ny tränare, ny spelare och omskolade spelare, vilket gjort att de har blivit ett passningsorienterat lag. Innan var de mer ett direkt lag med ett press-spel och fasta situationer. Fasta situationer är de fortfarande bra på men de är mycket mer spelande och vill ta sig mot vårt mål. Vi vet om att de har haft ett bra hemmafacit. Nu ska de spela på bortaplan här, där vi alltid känner oss trygga. Senaste hemmamatchen mot Eskilsminne var briljant utifrån hur vi tog oss an den matchen. Det var en enorm glädje över att vilja spela en härlig fotboll inför publiken. De känslorna ska vi ta fram imorgon igen, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Det är 30 matcher vi spelar och vi har spelat åtta. Det handlar om att ha orken och verkligen vilja vara på sitt yttersta vid varje tillfälle. Man ska kunna se sig själv i spegeln efter varje insats och känna att man offrade allt man kunde för att laget Falkenbergs FF tillsammans det så bra som möjligt och ha en bra upplevelse ute på plan. Hittar man spelglädjen blir det så mycket roligare. Det har vi fokuserat mycket på och också lite på Torns IF. Vi är laddade för en go sommarmatch, som man får säga att det är, ute på FAA. Jag hoppas att många kommer och stöttar, för det behöver vi.

Deras anfallare Emin Karaman har gjort sex mål hittills. Det är en spelare att se upp med?
– Ja, absolut. De har en vänsterytter som är både en kombinations- och inläggsspelare. De har skapat en hel del från den kanten och sedan har de Emin i boxen som vi måste ha ett öga på. Men Torns IF är ett nytt lag och man ser att de spelar en fotboll som är annorlunda. Sedan är det upp till oss att attackera deras styrkor och försöka få dem till svagheter istället på vår hemmaplan.

Hur viktigt är det med tålamod imorgon?
– Det är alltid viktigt. Jag vill se ett cyniskt FFF. Vi vill vara ett pressande lag. Sedan måste man värdera i vilka lägen man ska pressa och inte. Det gäller att vara noggrann och att man verkligen vill vinna boll när man pressar och att övriga positioner sig väl runt omkring för att vinna eventuella lösa bollar. Vår identitet är att vara kloka och välskolade i press-spel. Du kan få en del gratischanser därigenom. Sedan handlar det om att ha ett vägvinnande anfallsspel och se var målet är, säger ”Chrisse” och utvecklar:
– Ibland behöver man gå snabbt mot mål och ibland slå några passningar, beroende på hur motståndarna gör, för att kunna luckra upp det och kunna växla tempo vid rätt läge. Det tränar vi på varje dag. Vi vill hela tiden bli bättre på att värdera, sätta den avgörande passningen och ha tajmade löpningar. Det är vårt DNA och vi jobbar med det hela tiden. Vi försöker undvika varje individ på alla plan.

Gabriel Johansson har fått en kortisonspruta och ska förhoppningsvis vara tillbaka i träning nästa vecka.

19-mannatruppen mot Torns IF:
Anton Andersson
Tim Stålheden (K)
Linus Borgström
Noel Hansson
Nils Bertilsson
Remo Gotfredsen Grgic
Leonardo Farah Shahin
Isaac Shears
Christoffer Carlsson
Lucas Sibelius
Oskar Lindberg
Pontus Carlsson
Rasmus Andersson
Melker Nilsson
Godwin Aguda
Gustav Lillienberg
Melker Larsson
Melwin Kocanovic
Vincent Bodiroza

Har du inte fixat biljetter än? Då gör du det HÄR. Here we go!