Falkenbergs FF gjorde ett tidigt mål genom Oliver Hintsa och krigade sedan ner Vänersborgs IF. Det var inte särskilt snyggt eller vackert men FFF tog verkligen kampen till 100 procent och tog en otroligt skön seger på fredagskvällen.

Som väntat blev det en kamp på en dålig, svårspelad plan och oerhört många dueller, både i luften och längs marken. FFF fick en smakstart redan efter fem minuter då Oliver Hintsa fick bollen av Godwin Aguda och dundrade in den. Gulvitt fick fira direkt och var i förarsätet. FFF fortsatte att vara det bättre laget och skapade ett flertal chanser att göra ett andra mål. Exempelvis var både Tim Stålheden (nick i stolpen) och Melker Larsson nära efter hörnor. FFF var mycket nära flera gånger om men laget fick nöja sig med att gå till halvtidsvila i 1-0-ledning. Vänersborgs IF skapade sin första målchans i slutminuterna, men då gick avslutet en bit utanför högra stolpen.

Andra halvlek var otroligt kampfylld. Precis som i första halvlek var planen oberäknelig, så det blev en hel del konstiga studsar och annat. Framförallt så präglades halvleken av duellspel och ställningskrig. Det är inte ofta man ser en match med så många nickdueller, eller närkamper överhuvudtaget. Men FFF var det lag som tog kampen bäst. Vänersborgs IF hade en del fasta situationer och långa inkast, men hade förtvivlat svårt att skapa målchanser mot FFF:s ramstarka försvar. Anton Andersson var säkerheten själv i mål och samtliga spelare på planen gjorde en stark arbetsinsats. När domaren blåste av efter drygt 95 minuter stod FFF, som bytte in Leonardo Farah Shahin, Linus Borgström, Lucas Sibelius, Oskar Christiansson och Tobias Helldén under slutkvarten, som rättvisa segrare och de gulvita kunde skrika ut sin glädje. Blir en fredagskväll finare än så? Fotboll behöver inte alltid vara vackert. Att försvara en ledning, hålla nollan och ta hem en riktig kämparseger betyder mycket för moralen.

Christoffer Andersson är glad över att hans spelare tog kampen fullt ut.
– Vi visste hur den här matchen skulle bli. Mot just det här laget får man acceptera att matcherna blir så här, framförallt på deras konstgräs. Det är svårspelat och de har en metodik som handlar om att pressa och att dunka in bollar och dueller. Den attityden hade vi. Det gläder mig extra mycket att vi var riktigt knivskarpa där. Vi visste också att vi behövde spela en lite enklare fotboll. Vi pratade om det innan match och i halvtid. Vi hittade några trix som vi skapade målchanser på och även på fasta situationer hade vi lägen. När de satte lite längre bollar blev det lite stökigt. Om man snappar upp de bollarna finns det bra lägen att gå på dem. Sedan är det svårt, för vi ville inte bjuda dem på trigger-passningar. Det undvek vi i i stort sett hela matchen, utan spelade istället förbi förstapressen. Detta var väl genomfört av oss och en skön trepoängare, säger ”Chrisse”.

Så startade FFF:
Anton Andersson – Melker Larsson, Tim Stålheden, Gabriel Johansson, Adam Eriksson – Christoffer Carlsson, Melker Nilsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Remo Gotfredsen Grgic – Oliver Hintsa

Foto: Lollo Skagerfält