Tobias Englund har varit en väldigt viktig spelare, på och utanför plan, för Falkenbergs FF under fem säsonger. Nu lämnar den populäre kantspelaren klubben.

Nu 32-årige Englund kom till Falkenbergs FF från moderklubben IFK Värnamo inför 2017 års säsong. Då hade FFF åkt ur allsvenskan och försökte komma på rätt spår igen efter ett år med många förluster. 2017 började trögt men ”Tobbe” Englund var med och fick FFF på rätt köl igen. FFF blev till slut fyra i superettan och Englund stod för personligt rekord i antal fullträffar på en säsong. Han gjorde fem mål på 24 matcher, varav 22 från start. Insatsen borta mot Varbergs BoIS kommer ingen gulvit supporter någonsin glömma. Han hoppade in strax före paus och gjorde sedan tre mål och en assist. Englund blev stor derbyhjälte i 5-3-segern på Påskbergsvallen. Dessutom blev han tvåmålsskytt i 3-0-segern borta mot Norrby.

2018 var han en viktig kugge när FFF avancerade till allsvenskan. Englund fanns med i startelvan vid 29 tillfällen och saknades enbart när han var avstängd. 2019 gjorde han 18 matcher, varav elva från start, i allsvenskan. Året efter var han ordinarie. Han spelade 24 matcher, varav 22 från start, och producerade sina fyra första mål i högsta divisionen. I år har han pendlat mellan startelvan och bänken. Det slutade med 16 starter, sex inhopp och ett mål i hemmamatchen mot Jönköpings Södra. Under sina fem säsonger i FFF har han noterats för 117 matcher och tio mål i allsvenskan och superettan. ”Tobbe” Englund har alltid varit en mycket omtyckt och omtänksam pådrivare som gett precis allt för klubben såväl på som utanför plan. Det har varit ett tufft beslut men FFF har valt att inte erbjuda vänsterbacken/vänstermittfältaren ett nytt kontrakt.

Falkenbergs FF vill verkligen tacka Tobias Englund för allt han har gjort för klubben och önska honom stort lycka till i framtiden!