Norrby IF
På måndagskvällen möttes Falkenbergs FF och Varbergs Bois i allsvenskan för första gången och FFF fick en tuff start. Hemmalaget gick snabbt upp i en 2-0-ledning. Varbergs Bois vann till slut med 3-1.

Efter en jämn matchinledning drällde FFF:s John Chibuike med bollen utanför straffområdet i 14:e minuten. Varbergs Bois erövrade bollen och tog sig in i straffområdet, där den framstormande boisaren fälldes och fick straff. Johan Brattberg räddade straffen från Robin Tranberg, men returen touchades in i eget mål av Tobias Karlsson. FFF fick jobba i uppförsbacke. I 19:e minuten fick FFF frispark precis utanför straffområdet. John Chibuike klev fram och sköt ett lågt skott som räddades av ex-FFF:aren Stojan Lukic i Bois-målet. Minuten senare gjorde Varbergs Bois också 2-0. Hemmalaget ställde om snabbt och FFF hängde inte med i svängarna. Alexander Johansson blev frispelad och satte distinkt in 2-0. I 27:e minuten skulle FFF ha haft en straffspark, men fick ingen.

Minuten senare fick John Chibuike två drömlägen. Stojan Lukic räddade förstaläget och i andraläget drog Chibuike bollen över i jätteläge. Sex minuter före pausvilan hade Tobias Karlsson en nick som tippades till hörna av Stojan Lukic. Varbergs Bois ledde med 2-0 efter första halvlek. FFF var slarviga i försvarsspelet vid målen och var inte kliniska när chanser skapades framåt.

Fem minuter in i andra halvlek fick FFF en superchans efter en hörna. Marcus Mathisens nick monsterräddades dock av 40-årige Stojan Lukic. En kvart in i andra halvlek chippade Daniel Krezic in 3-0 bakom en felplacerad Johan Brattberg. I 69:e minuten gjorde FFF ett dubbelbyte. Edi Sylisufaj och Lorik Ademi kastades in i handlingen. John Chibuike och John Björkengren byttes ut. Med en kvart kvar fick FFF äntligen utdelning. Efter ett inspel från Nsima Peter drog Edi Sylisufaj in bollen. Direkt efter reduceringen kom Anton Wede in istället för Christoffer Carlsson. Och med nio minuter kvar kom Gabriel Johansson in. ”Gabbe” bytte av Tobias Karlsson.

Fler mål blev det inte. Varbergs Bois vann derbyt på Varberg Energi Arena med 3-1. Det var en blytung förlust för FFF, som nu får ladda om inför torsdagens hemmamatch mot Sirius.