Norrby IF
18-7 i skott. 18-3 i hörnor. Ett rejält chansövertag. Men ändå 2-3-förlust hemma mot Jönköpings Södra. Fotboll kan vara en grym sport.

FFF gick ut till matchen och började direkt spela fin fotboll. Gulvitt startade klart bättre än smålänningarna och skulle också ta ledningen i elfte minuten. Efter en fast situation skarvade Tobias Karlsson fram bollen till Tobias Englund, som helt friställd fick två chanser. Vid andra möjligheten var han distinkt och vräkte in 1-0. FFF fortsatte att skapa målchanser och hade bud på 2-0 både en och två gånger, men 1-0 stod sig. Fram tills 40:e minuten då J-Södra kvitterade från ingenstans. När inte FFF fick undan bollen så kunde Daniel Strandsäter pricka in 1-1, vilket var ställningen i paus. Trots stort FFF-övertag och att Adam Bergmark Wiberg hade en jättechans strax före halvtidsvilan.

Men FFF skulle få en kanonstart på den andra halvleken. Ett bra avslut från Melker Nilsson i 48:e minuten letade sig in bakom Frank Pettersson och FFF var i ledning på nytt. Ledningen stod sig i tio minuter. När FFF inte lyckades rensa bort en hörna ordentligt klippte Daniel Strandsäter in 2-2 med en praktträff. Tre minuter senare bytte FFF in Kalle Söderström istället för Melker Nilsson. FFF tryckte på och skapade chans efter chans, men fick inte in bollen. Med tio minuter kvar av ordinarie tid ersatte Edi Sylisufaj Christoffer Carlsson. Minuten senare skulle J-Södra, helt ologiskt, ta ledningen. FFF agerade inte bra försvarsmässigt och Robin Book kunde peta in 2-3. Vilket sett till matchbilden och antalet målchanser var långt ifrån rättvist. Att Book på ett provocerande sätt valde att fira målet genom att springa fram och jubla framför FFF-fansen var också allt annat än snyggt. Rent osmakligt faktiskt. FFF bytte in Kwame Kizito och Oliver Hintsa och försökte flera gånger om att få till en kvittering, men var det inte bollar som rensades vid mållinjen så var det en målvakt eller annan motståndare som stod i vägen. FFF vann skott- och hörnstatistiken överlägset, men matchen vann J-Södra med 3-2. Blytungt är ordet för dagen.

– Till viss del är jag stolt över prestationen över 90 minuter. Jag kan inte begära mycket mer av spelarna idag utifrån var vi befinner oss och hur vårsäsongen har sett ut. Vi pratade om att gå in i matchen med mycket energi och jobba hårt och det gjorde vi till 100 procent. Vi hade ett bra försvarsspel i första halvlek. Vi störde J-Södra mycket i deras uppspelsfas och gjorde det svårt för dem, säger Tobias Tuvesson och fortsätter:
– Andra halvlek präglades mycket av fasta situationer. Vi lyckades göra ett mål. Lite individuella situationer gjorde att vi släppte in fler mål än vad vi borde ha gjort. Det känns surt och tungt. Vi blir bedömda på poäng och behöver poäng, men detta var ett steg i rätt riktning inför hösten. Men vi ska definitivt inte förlora den här matchen.

Så startade FFF:
Viktor Noring – Mahmut Özen, Axel Norén, Tobias Karlsson, Tobias Englund – Anton Wede, Melker Nilsson, Samuel Adrian, Umar Bala Muhammed – Adam Bergmark Wiberg, Christoffer Carlsson.

Foto: Lollo Skagerfält