Falkenbergs FF mötte superettan-laget Utsiktens BK på Kristineslätt under tisdagskvällen. Det var en jämn historia som göteborgarna till slut gick vinnande ur med 3-1. Men det ska tilläggas att FFF hade ett 2-2-mål inne som domarna blundade för.

Utsiktens BK inledde första halvlek bäst. De satte hög press och spelade väldigt aggressivt. Det gav utdelning i form av ett ledningsmål efter en kvarts spel. FFF fick slita hårt men kom igång ordentligt i slutet av halvleken då Linus Borgström sånär kunde kvittera. Göteborgarna ledde med 1-0 i paus.

FFF inledde andra halvlek jättebra. Och det dröjde inte länge innan kvitteringen kom. Linus Borgström gjorde en fin individuell prestation på kanten och serverade Robin Hofsö, som bara hade att sätta till foten. Tim Erlandsson knockades blodig av Nsima Peter, vars höga spark träffade keepern i ansiktet. En blodig Erlandsson plåstrades om och kunde fortsätta. Nsima skulle sedan komma att göra 2-1 till gästerna sedan FFF inte lyckats få undan bollen. Gulvitt grävde inte ner sig utan låg direkt på för att få in en kvittering. FFF skulle också komma att få in en andra boll. Godwin Aguda fintade upp sin bevakning på läktaren innan han pricksköt in bollen. Problemet är att bollen tog på hjulet inne i målet och studsade ut, vilket domarna missade. Istället kunde Utsikten kontra in 1-3, vilket också blev slutresultatet.

– Vi hade lite marginaler emot oss. Vi gjorde en jättebra andra halvlek. Vi hade lite problem med deras markeringsspel i första. De var rätt tajta på våra mittbackar och innermittfältare. Det kunde vi inte lösa i första halvlek. I andra såg det helt annorlunda ut. När du får ett eller två spel där du får loss en innermittfältare eller går vidare så kan det börja öppna upp sig. Mycket i andra halvlek såg trevligt ut. Visst gjorde de 2-1, men vi hade 2-2 inne där det är solklart mål. Det jäkla hjulet petade ut bollen. Någon sade att det var offside innan 3-1, men jag vet inte. Matchen dog lite där. Men vi spelade i 90 minuter och andra halvlek var bra. Första var inte dålig men då hade vi lite mer problem med att få igång ett eget spel på sättet som vi vill, summerar Christoffer Andersson.

Han är glad över att Robin Hofsö fick näta igen.
– Jättekul! Han är duktig på det där. Vi gjorde en bra kombination på kanten och Linus fick in en fin boll. Där var Robin på plats, vilket han ska vara. Bra att han fick göra mål igen.
Överlag tycker han att FFF gjorde många saker rätt.
– Vi jobbade i 90 minuter, var tuffa i dueller och gnetade på ordentligt. I andra halvlek hade vi en dynamik i speluppbyggnaden som gjorde att vi löste knutarna som vi inte riktigt fixade i första. Det är tuff konkurrens i laget och många fick spela 90 minuter. I genrepet på lördag kommer fler få spela än idag. Vi kommer vara lite mer noggranna med belastningen, så vi inte spelar för mycket i första gräsmatchen, säger huvudtränaren.
Han lyfter gärna fram Linus Borgströms andra halvlek.
– Linus ökade upp sina aktioner, var aktiv och gjorde en assist. Annars var det en rätt jämn insats. Ingen var dålig utan vi gjorde bra aktioner. Vi tar med oss en hel del positivt trots förlust, säger ”Chrisse”.

Så startade FFF mot Utsikten:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Gabriel Johansson, Adam Eriksson – Christoffer Carlsson, Linus Dahl (K) – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö

Klockan 14.00 på lördag väntar genrep mot Hittarps IK på Falkenbergs IP.